Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här finns Sveriges Radios korrespondenters krönikor i P1-morgon samlade som podd.
Ett avsnitt från Utrikeskrönikan
3:13 min
Tåget ska heta Anne Frank, Ekots Daniela Marquardt Berlin
Tis 07 nov 2017 kl 10:00
Utrikeskrönikan 7 november

Berlin tisdag

Jag älskar att åka tåg i Tyskland! Att bara sitta och glo ut över landskapet som rusar förbi och skiftar mellan vidsträckta heder, böljande kullar och branta berg. Utmed mäktiga floder och snirkliga vattendrag. 

Det är få platser i Tyskland som inte nås med tåg. De går ofta och för det mesta i tid.

Men som i många andra länder finns det väl få saker som folk älskar att klaga på så mycket som tågen. Alltid försenade, om de kommer alls. Överfyllda och smutsiga. Det hör till det gängse tågtyckandet. Så jag blev mäkta förvånad på en tur från Karlsruhe till Hamburg när tåget faktiskt var rejält försenat på grund av dånande åska och regn som vräkte ned. När det äntligen kom och alla krånglat sig fram till sina kupéer och platser kom så de vanliga salvorna om det hopplösa i att åka tåg. Aldrig mer! De går ju inte att lita på!

En kostymklädd man satt tyst en stund och mina samlade fördomar förväntade snart en typiskt tysk verbal urladdning. Istället kom en stilla tillrättavisning till medpassagerarna: Jag åker tåg varje dag. Det fungerar faktiskt riktigt bra. Försenat? Sällan. Lortigt? Nej, det håller jag inte med om, svarade han en upprörd dam som inte ville ge sig förrän hon också fått honom att stämma in i klagokören. Hur mycket hon än försökte, försäkrade han att han inte kunde vara nöjdare. 

Men häromveckan spårade Deutsche Bahn ändå ur rejält. Inte på grund av stormarna Xavier eller Herwart som vräkte ned träd som plocke-pinn över spåren. Signalstörning av klumpigaste sort, klagar en upprörd kritikerkår efter att tågbolaget nyligen presenterade namnen på den nya generationens tåg som ska börja levereras nästa år.

Deutsche Bahn är den rättsliga efterföljaren till Deutsche Reichsbahn, som under nazisternas regim transporterade miljoner judar från hela Europa till koncentrations- och förintelseläger. Nu vill man döpa ett tåg som ska trafikera sträckan Amsterdam–Berlin efter Anne Frank, ett av de mest kända offren för Hitlers våldsvälde.

Smaklöst, historielöst, lyder reaktionerna. Kopplingen mellan tåg och Anne Frank väcker på nytt smärta hos dem vars liv till idag präglas av nazisternas brott, påpekade man på Anne Frank-huset i Amsterdam. En av jurymedlemmarna, som sorterade bland namnförslagen, försvarade valet: Oavsett hur olika de utvalda personligheterna är så har de ett gemensamt. De var alla nyfikna på världen, sa hon.

Sina sista år levde Anne Frank och hennes familj instängda i en lägenhet i Amsterdam innan deras gömställe förråddes. Hon var 15 år när hon transporterades med tåg till Auschwitz och sedan Bergen–Belsen. Hennes sista tågresa förde henne till döden och snart ska hennes namn och porträtt pryda tyska tåg.

Programmet tillhör kategorin: Samhälle
Alla avsnitt från programmet Utrikeskrönikan
Hot och biltullar Fre 25 maj kl 10:00(3:13 min)

Utrikeskrönikan. Stockholm, 25 maj 2018

Utrikeskrönikan. Stockholm, 25 maj 2018

Bära fru och spela luftgitarr: de udda nyheternas... Tor 24 maj kl 10:00(3:06 min)

Utrikeskrönika 24 maj, Erika Gabrielsson, Helsingfors.

Utrikeskrönika 24 maj, Erika Gabrielsson, Helsingfors.

Krönikan, Claes Aronsson: En tråkigare onsdagslunch... Ons 23 maj kl 10:00(3:09 min)

Onsdag 23 maj

Onsdag 23 maj

Pappa och Tjeboksary. Ekots: Maria Persson... Tis 22 maj kl 10:00(3:13 min)

Utrikeskrönikan den 22 maj

Utrikeskrönikan den 22 maj

Gazas sorg Mån 21 maj kl 10:00(3:20 min)

Utrikeskrönika 21 maj. Jerusalem.

Utrikeskrönika 21 maj. Jerusalem.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".