Simskolan del 4: Fjärilsim

3:36 min

Timing, bra teknik och att använda energin på rätt ställe är det viktigaste för den som ska lära sig fjärilsim.

Hela kroppen är med i simningen i en enda mjuk våg. Enligt simcoach Stefan Andersson ska man inte kriga mot vattnet utan låta vattnet lyfta kroppen.

– Många tror att det krävs massor av styrka för att simma fjärilsim, men man ska ta det ganska lugnt ändå, säger han.

Stefan Andersson säger att det är lättare att simma fjärilsim med fart, för om det går för långsamt ramlar höfterna lätt ner för djupt och vi blir stående i vattnet. Han rekommenderar att nybörjaren bara tar 3-4 armtag åt gången och struntar i att andas rätt till att börja med. 

– Andningen är inte med som en naturlig del i armtaget, därför är det lättare att koppla på andningen då man börjar hitta rätt rörelsemönster, säger Stefan Andersson.

Fjärilsim - coachens bästa tips:

Benspark:
- Delfinkicken används i samtliga simsätt och är utmärkt att lägga in regelbundet i sin träning. Håll ihop benen och kicka samtidigt.
- Rörelsen startar i bröstet och den framåtdrivande kraften kommer i en nedåtgående spark.
Sparka med jämn rytm utan något stopp i rörelsen.
- Två
 kickar per armtag i den sammansatta simningen, en när händerna sticks i vattnet och en då händerna lyfts ur vattnet.

Armtag:
- Liknar crawlarmtaget med den skillnaden att båda armarna samtidigt utför rörelsen.
- Handisättningen sker framför axlarna, men då man lär sig fjärilsim är det lättare att sätta i händerna mer isär.
- Rörelsen under vattnet ser ut som ett timglas där man hela tiden håller händerna nedanför armbågarna.
- Kraften i armtaget accelererar genom hela draget och den framåtdrivande kraften kommer i slutet av draget.
- Återföringen ovan vattenytan sker med raka armar strax ovanför ytan.

Andning:
- Sker då du ligger som högst i vattnet samtidigt som armarna återförs ovan vattnet.
- Utandning sker under vattnet och inandning precis med munnen ovanför vattenytan.