Saabs konkursförvaltare. Foto: P4 Väst.
Saabs konkurs

Hård strid mellan Saabledningen och konkursförvaltarna

P4 Västs har tagit del av hemliga papper som visar att striden mellan delar av Saabs ledning och konkursförvaltarna är tuff. Dispyten rör huruvida Saab borde ha ansökt om konkurs tidigare, redan under början av 2011.

Saab Automobile saknade pengar och var på obestånd redan i början av förra året och borde redan då ha ansökt om konkurs. Det menar konkursförvaltarna i den förvaltarrapport som ska lämnas in till Vänersborgs tingsrätt på fredag och som P4 Väst har tagit del av.

Men från Saabhåll är kritiken mot förvaltarberättelsen bitsk. P4 Väst har läst dokument där flera personer inom den högsta ledningen skriver att de inte håller med om att Saab var på obestånd redan i inledningen av 2011.

"Utöver att det finns ett flertal förhållanden som inte blivit beaktade i berättelsen, förefaller er bedömning vara gjord utifrån förutsättningen att alla försök som gjordes för att rädda verksamheten under år 2011 var dömda att misslyckas.", står det i svaret till konkursförvaltarna.

Saabcheferna menar att det fanns många möjligheter att hitta finansiering, till exempel genom de kinesiska bolagen Pang Da och Youngman.

I ett annat dokument till konkursförvaltarna som P4 Väst har läst framgår det också att Saab fick in pengar kontinuerligt under hösten 2011, även om det handlade om i sammanhanget mindre summor i storleksordningen 20-30 miljoner kronor.

Cheferna påpekar att varken Riksgälden eller övriga finansiärer hade varit villiga att bidra med ytterligare finansiering om de inte trodde att det fanns förutsättningar för "återbetalning av krediterna".

Saab informerade kontinuerligt bland annat Riksgälden, EIB och GM om den finansiella situationen och att de trots det bibehöll sitt förtroende för att bolaget skulle kunna lösa pengakrisen och börja bygga bilar igen, argumenterar Saabtopparna.

– Förvaltarberättelsen är en dålig skrivbordsprodukt utan någon förankring i verkligheten, säger en källa inom ledningen till P4 Väst.

Enligt uppgifter till P4 Väst är kritiken bred mot förvaltarberättelsen bland de tidigare styrelsemedlemmarna och ledningspersonerna.

I en sammanfattning skriver Saabcheferna att det är riktigt att bolaget inte kunde betala sina skulder, men menar att det fanns många anledningar att inte ansöka om konkurs redan i början av året.

En person inom ledningen på Saab ställer sig också frågan om juridiken alltid stämmer överens med verkligheten.

– Är det någon med hjärta som skulle klara av att trycka på knappen och ansöka om konkurs när det fanns möjligheter kvar att rädda företaget? Det hade ju gjort 3 500 anställda arbetslösa.

– Jag hade i alla fall inte klarat av det om inte alla möjligheter varit borta, säger personen till P4 Väst.

P4 Väst har varit i kontakt med konkursförvaltarnas presstjänst som uppger att de inte lämnar några kommentarer i nuläget.

Ur dokumentet:

"Sammanfattningsvis är det riktigt att bolaget inte kunde betala sina skulder alltefter att de förföll till betalning. Mot bakgrund av att funnits en mängd intressenter som varit villiga att finansiera verksamheten, samt då bolaget faktiskt har kunnat erhålla bryggfinansiering i tiden efter april 2011, kan den oförmågan inte anses som annat än tillfällig. Fram till natten före konkursen diskuterades ett finansieringsupplägg med Youngman som skulle trygga finansieringen av bolaget under lång tid. Betalningsoförmågan har blivit bestående först i och med att GM, natten mot den 19 december 2011, utan att finansieringslösningen med Youngman berörde deras rätt, meddelade att de skulle motsätta sig alla samarbeten med Youngman och Youngman av det skälet drog sig ur finansieringen.", står det i ett dokument.

Victor Jensen

Victor Jensen, P4 Väst

victor.jensen@sverigesradio.se
0522-67 00 64

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista