Saab

Nevs vill utveckla nya bensinbilar – inte bara elbilar

1:45 min

Nevs skriver i ett brev till leverantörer att man även vill producera och utveckla bensin- och dieseldrivna bilar som bygger på den nya plattformen, Phoenix – inte bara elbilar. Och Nevs hoppas på att ha en produktionstakt på 120 000 bilar år 2015.

– Vi vill inte stänga några dörrar till en marknad som efterfrågar våra produkter, utan vi ser på efterfrågan och tar givetvis ställning utifrån det, säger Mikael Östlund till P4 Väst.

Nevs har tidigare pratat om att bygga och utveckla elbilar. Men nu har företaget breddat det och siktar också på att utveckla nya bilmodeller som drivs på bensin eller diesel. Så här skriver Nevs i brevet till leverantörerna.

"Vi kommer under överskådlig framtid att erbjuda marknaden mycket konkurrenskraftiga konventionella drivlinor både på 9-3 plattformen och vår nya plattform."

Den nya plattformen, Phoenix, började utvecklas av Saabs ingenjörer innan konkursen och Nevs har köpt den. Enligt branschbedömare kan det ta runt två år att färdigutveckla den.

En av de saker som är speciellt med plattformen är att man kan bygga både stora och små bilar med den.

Men P4 Väst kan avslöja att Nevs siktar på att bygga runt 8 000 bilar av den befintliga modellen Saab 9-3 redan i år, då handlar det om konventionella bilar. Sedan ska produktionen öka de kommande åren.

"Produktionstakten är beräknad att öka till 60 000 och ett fullt skift i början av 2014.", skriver Nevs i brevet.

Och 2015 planerar Nevs att ha en produktionstakt på 120 000 bilar per år.

Men Mikael Östlund vill inte närmare gå in på volymerna.

– Det brevet är en del av den dialog vi för med våra underleverantörer och vi kommer inte att närmare kommentera volymer innan vi har ett beslut längre fram, säger Östlund till P4 Väst.

Produktionen kan dra i gång i Saabfabriken redan i slutet av augusti, om allt går som planerat. Ett beslut kommer snart, enligt Östlund.

– Det hoppas vi kunna fatta här under början av året och i sådana fall är tänkt produktionsstart någon gång under sommaren, säger han.

Men Mikael Wickelgren, universitetslektor i företagsekonomi vid högskola i Skövde, tror inte att det största problemet är att bygga bilarna.

– Tricket tycker jag inte handlar om att tillverka bilarna, det är nog fullt möjligt att göra. Min största nyfikenhet ligger snarast i hur de ska göra för att sälja den här mängden av fordon.

Victor Jensen

Victor Jensen, P4 Väst

victor.jensen@sverigesradio.se
0522-67 00 64

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista