Fysioterapeuten Louise Gottlind

Persson och Marhlo testar motions-Sverige: Prehab och rehab

Persson och Marhlo testar motions-Sverige: Prehab
13 min

Vi snackar prehab- och rehabträning i veckans avsnitt. Alltså hur bör vi träna för att undvika skador. Och om vi blir skadade ja då finns numera ett nytt sätt att rehabträna - via en mobilapp.

Fysioterapeut Louise Gottlind ger sina bästa tips på hur vi bör träna för att inte bli skadade. Det är kanske läge att omvärdera de lätt klichéartade grundtipsen om att, till vardags, ta trappan istället för hissen, stå upp på bussen istället för att sitta och så vidare. Effekten av vardagsdetaljerna är större än vi trott.

– Det motsvarar att du slipper rehabträna i tre månader, säger Louise Gottlind. Du minskar risken för överbelastningsskador som löparknä, onda hälsenor, hälsporre, ont i ryggen och så vidare. Du får mer hållfasthet i strukturen.

För att sedan lägga sitt motionerande på rätt nivå är det viktigt att tänka igenom hur vardagspusslet ser ut. Hur mycket träning hinner jag med? Vilken målsättning med min träning vill jag ha?

Det viktigaste är att få regelbundenhet i träningen.

– Det kan vara precis lika bra att springa en gång i veckan under fem års tid som att springa två gånger i veckan. Du ska vilja göra det igen! Du ska må bra av din träning, slår Louise Gottlind fast.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".