Fredrik af Petersens F1-blogg

Nya fakta om Jules Bianchis svåra krasch i Japan?

Någon inom Fia skickade anonymt detta sms till en teamchef.

“Bianchi did not slow down under yellow. On intercom marussia did push him to go fast for recovering on ericsson. On the records.“

(Bianchi körde inte långsammare under gult. Via den interna radioförbindelsen sa Marussia att öka för att köra ifrån Ericsson. Finns protokoll.)

Måste understryka att Marcus Ericsson hade absolut inget med det att göra.

Om det stämmer är det lätt att få misstanken att man försöker dölja varför den svåra olyckan inträffade. Ingen från Fia har sagt något om det här meddelandet.

En kort sammanfattning.

På 24:e varvet kommer Bianchi in och byter till de så kallade intermediadäcken. Ett mellanting mellan regndäck och mjuka. Varvet efter kommer Marcus in och får också intermedia. Två varv senare kör han om fransmannen.

På 37:e varvet börjar det regna rejält och Caterham beslöt att ta det säkra före det osäkra. Ett varv senare kallade man in Kobayashi, den andre Caterhamföraren, men gjorde ett fel. Japanen fick nya intermedia istället för regndäck. Varvet efter kom han igen och fick de rätta. Marcus hade då redan bytt till regndäcken.

Bianchi stannade kvar ute med sina intermedia och hade kommit förbi Marcus, som tappat två platser. Adrian Sutil hade också kört om när Marcus stod i depån.

Trots att så många bytt till regndäcken lät Marussia Bianchi fortsätta med sina nu 15 varv gamla intermedia.

På 41:a varvet tappar Sutil kontrollen över sin bil och glider av. Funktionärerna reagerar snabbt och viftar med dubbla gula flaggor som betyder att när föraren ser dem skall han slå av på farten och vara beredd på att stanna. Det kan finnas människor på eller bredvid banan.

Marcus varvtid på det här varvet är 1,55,839 och var mer än en sekund snabbare än Bianchi, som fortfarande körde med nu slitna intermedia. Fransmannens tid var 1,57,090.

Och enligt den anonyma källan är det nu som Bianchi skall ha fått orderna att gasa för att hålla Marcus bakom sig. Man är rädd för att han skall förlora platsen till svensken. Caterham och Marussia kör om den 10:e och sista platsen i konstruktörs-vm. Marussia har två poäng och Caterham noll. Den platsen är värd många miljoner i prispengar som delas ut av Bernie Ecclestone.

En indikation på att det stämmer kan vara om man kollar Bianchis tider för de olika sektorerna på banan.

På varv 40 körde han den första delen på 43,346 sekunder, den andra på 51,395 och den sista på 22,395.

Varvet efter, samma som Sutil åkte av, körde han första delen på 43,621. Alltså 3/10 långsammare på grund av att det låg mer vatten på banan. Men sedan blir det intressant.

I de bägge andra sektorerna var Bianchi snabbare än varvet innan.

I andra sektorn 51,160 sekuder och i den sista 22,309. Så trots ännu mer slitna däck och sämre väder och mer vatten på banan, större risk för vattenplaning, kör han de två sista delarna av banan mer än 3/10 snabbare än ett varv tidigare.

På det 42:a varvet inträffar den fruktansvärda olyckan. Och platsen är i mitten av första delen av banan.

Döljer Fia något?

Än en gång. Marcus Ericsson hade absolut inget med kraschen att göra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista