Melodifestivalen - miljonsatsning för kommunen

2:44 min

Nu är det dags igen för refränger som fastnar, sprakande show och tonartshöjningar mot slutet. Den första delfinalen i årets melodifestival drar i gång i kväll i Karlskrona, där den rikssända tävlingen även utgör en miljonsatsning för kommunen.

– Jag tittar alltid och sätter poäng också, från ett till tio, det har vi alltid gjort, säger Ann-Louise Lindgren i Stockholm.

Ann-Louise Lindgren är bara en av dryga tre miljoner svenska tv-tittare som brukar följa Melodifestivalens olika deltävlingar. Det är en ovanligt stor och hängiven publik jämfört med andra länder i Europa, för att vara en nationell uttagning till Eurovisionsschlagerfestivalen, där ju Sverige och Loreen vann förra året.

I dag är det en storaffär. I Karlskrona går bland annat 1 175 000 av kommunens skattepengar till att vara med och anordna kvällens deltävling tillsammans med SVT:s medarrangör Live Nation. Det stärker stadens varumärke och självförtroendet i staden, säger kommunens projektchef Mikael Fransson.

– Vi har ett stort melodifestivaltält på torget öppet för alla. Där är talangtävlingar, knattedisko, Linda Bengtzing kommer dit och kör sin show, alla butiker har anammat det här med rosa skyltfönster och det är rosa bussar. Det har blivit ett ofantligt genomslag, säger Mikael Fransson.

2008 tävlade Charlotte Perelli med vinnarlåten Hero, men att det var just i Karlskrona den gången också minns kanske inte alla.

Carl-Gustaf Tollén, utvecklingschef i Jönköping, som hållit deltävlingar två gånger, tror inte att arrangemanget ger så mycket prisvärd publicitet.

– Tittar man på hur många minuter man har i tv så är det ju naturligtvis ganska mycket, men samtidigt så har vi ju känslan av att man glömmer ganska snabbt var arrangemanget var, säger Carl-Gustaf Tollén i Jönköping.

Minns du någon speciell stad som höll delfinal förra året?

– Nej, det är inget jag registrerar, vilken stad som artisterna sjunger i, det tänker inte jag på, säger tv-tittaren Ann-Louise Lindgren.

Men i Karlskrona, som håller melodifestival för tredje gången i ordningen, har man låtit medieanalysföretag värdera uppmärksamheten, säger Mikael Fransson.

– Bara det som skrivits i tidningar från den 1 januari till den sista mars 2008, om man skulle räkna om det värdet i annonser skulle det vara ett annonsvärde på 25 miljoner kronor ungefär, säger Mikael Fransson.

Hur mycket licenspengar som SVT lägger är hemligt, men att det är god public service råder det inga tvivel om enligt projektledare Maria Ilstedt.

– Jag tror att om du i dag tittar på hur vi konsumerar medier så tenderar det att bli mer och mer isolerat med ipads och datorer, och jag tror att vi mer sällan har en gemensam upplevelse i familjen när det gäller tv. Och det är vårt mål att det ska det vara med melodifestivalen, säger Maria Ilstedt, projektledare vid SVT.

Marcus Eriksson

Ekot

Per Kudo

P4 Blekinge

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.