1 av 2
Långa djupa andetag stärker bland annat dit immunförsvar och gör dig lugn och ger dig energi. Övningen "långa djupa andetag" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag. Foto: Anton Svedberg
2 av 2
Det går lika bra att sitta upp och andas långa djupa andetag. Övningen "långa djupa andetag" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag. Foto: Anton Svedberg
Hälsa

Andningsskolan: Djupa andetag ger dig energi

Andningsskola del 1: Långa djupa andetag
4:27 min

Genom att andas långa djupa andetag stärker du immunförsvaret, påverkar ditt autonoma nervsystem och gör dig lugn. Du syresätter dessutom kroppen upp till tio gånger så mycket som vid vanlig andning.

Det berättar Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör i Carlsson & Co.

Hon kommer genom olika övningar, varannan måndag fram till sommaren, att göra oss medvetna om att andas rätt och därigenom också att må bättre.

På måndagen börjar andningsskolan i Carlsson & Co. Sara Emilione yogaterapeut och mindfulnessinstruktör guidar oss i första delen genom långa djupa andetag.

Övningen "långa djupa andetag" är hämtad ur CD:n MIMY för balans- andningsövningar för en stressfri vardag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".