• Nina Mae McKinney (1912-1967) kallades för "tidens största skådespelarupptäckt". Med stor charm och glimten i ögat gjorde hon succé på vita duken i en stor Hollywoodproduktion. Hon skulle kunna ha blivit ett lika känt namn som Greta Garbo. Men hon hade ett fel. Ett stort fel. Hon var svart i en tid då roller för afrikanamerikaner var ytterst begränsade. Annat är det idag, eller? I veckans STIL berättar vi mer om Nina Mae McKinney – och om hur glamour kan användas som redskap för ett bättre liv.

  • Mary Pickford (1892-1979) var världens första – och sin tids i särklass största – internationella filmstjärna, känd över hela världen som ”Americas Sweetheart” eller ”hela världens lilla fästmö”, som hon kallades i Sverige. Det fanns faktiskt ingen stjärna som var lika känd och beundrad som just Mary Pickford. Inte ens Charlie Chaplin kunde mäta sig med hennes popularitet. I veckans STIL ska vi därför, så här inför helgens Oscarsgala, titta närmare på stumfilmerans superstjärna Mary Pickford – som dessutom gav Astrid Lindgren inspiration när hon skrev sina böcker om Pippi Långstrump.

  • Vårmodet är fullt av utsvängda byxor, mjuka mockakjolar och virkade koftor. Får man tro dagens designer så är det en person man ska skylla det på – artisten Joni Mitchell (1943-). Modehuset Saint Laurent har till och med anlitat henne som modell denna vår. Men så är hon förstås en av musikbranschens mest modeintresserade musiker. Mer om henne och hennes musik och garderob berättar vi i veckans STIL.

  • Aleister Crowley (1875-1947) var en mästare på att marknadsföra sig själv som magiker och mystiker – och få folk att både förfäras och förföras av hans filosofi. Han har kallats för ”världens ondaste man”. Det gillade han. Det är idag drygt hundra år sedan som denne brittiske författare och ockultist publicerade sitt verk The Book of the Law (eller Lagens bok ). I boken sammanfattas hans credo i raden ”Do what thou wilt”, det vill säga ”gör vad du vill”. Den har tolkats på olika vis, men många har valt att betrakta den som ett förkastande av befintliga regler och moral för att finna sitt sanna jag. Det blev en slagkraftig slogan, skulle man kunna säga. Sentensen har sedan dess dykt upp både här och där och kanske allra mest inom rockmusiken där Aleister Crowley har omfamnats sedan 1960-talet. Beatles, Led Zeppelin, Ozzy Osbourne har alla tagit intryck av Aleister Crowleys stil. Inte minst Iron Maiden. Ja, även Jay-Z. Mer om hur han påverkat kulturen berättar vi i veckans STIL.

  • Angela Merkel (1954-) kan kanske inte beskyllas för att var någon modeikon, men synen på hennes stil har tveklöst förändrats under de tio år som hon varit tysk förbundskansler, den första kvinnan på den posten någonsin för övrigt. Idag är det inte många som driver med hennes look på det obarmhärtiga sätt som man gjorde i början av hennes karriär. Men så har hon (med hjälp av stylist, frisör och designer) finslipat fram en stil som hon uppenbarligen trivs alldeles utmärkt med – och som dessutom speglar partiet CDU:s återhållsamma politik. Hon håller sig till en och samma byxdressmodell, men den har hon å andra sidan i över 90 olika nyanser. Mer om Merkel berättar vi i veckans STIL.

  • Walt Disney (1901-1966) är mannen man som fått oss att betrakta visslande möss och talande ankor som en självklarhet, ja till och med en nödvändig del av vårt svenska julfirande. Idag är namnet så förknippat med varumärket att man nästan har glömt bort att det bakom denna jättelika amerikanska underhållningskoncern faktiskt fanns en person med samma namn. I veckans STIL berättar vi om mannen Walt Disney vars stil kommit att prägla en stor del av dagens (populär) kultur – och fått en och annan att ta fram nål och tråd och satsa på att sy kläder.

  • Françoise Hardy (1944–) tog i början av 60-talet världen med storm genom sin sång, och sin stil. Med sitt till synes nonchalant självklara sätt att bära både byxdressar och bikerjackor – och på sin höjd måla eyeliner – kom hon att bli en sorts prototyp till det fascinerande fenomen som sedan dess ofta beskrivs som: ”parisiskt chic”. Intresset minskade inte direkt av att hon komponerade sina egna låtar och redan som sjuttonåring fick en dunderhit med Tous les garçons et les filles. En låt som för övrigt fick designern Rei Kawakubo att kalla sitt nystartade modeföretag för Comme des Garçons. Yé yé! Mer om Françoise Hardy berättar vi i veckans STIL.

  • Den brittiske illustratören Aubrey Beardsleys (1872-1898) sätt att betrakta och beskriva omvärlden gjorde honom både hyllad och hatad – men framför allt omskriven. Han blev en av det förra sekelskiftets största kändisar, med en stil och ett rykte inte helt olikt en självförbrännande rockstjärnas. Han blev bara tjugofem år. Aubrey Beardsley festade förvisso och beskrevs som ”spöklikt mager”, men anledning till hans död hette tuberkulos, en då obotlig sjukdom. Men under sitt korta liv och karriär gjorde han intryck, som gett avtryck ända in i vår tid. Han förekommer på affischer, skivomslag och i modevärlden – där hans ande svävar bland samtida illustratörer, på olika vis. Snyggt klädd var han också. I veckans STIL berättar vi mer om denne märklige man.

  • Bette Midler (1945-) är en artist som obesvärat har rört sig mellan bögklubbar, Broadway, biodukar och Billboardlistor de senaste fyrtio åren, plus. Hon tillhör de sällsynta artister som kan göra det mesta på en scen, med bravur. Nu är hon aktuell med sin första skiva på åtta år, It’s the girls heter den och susade rakt in på den amerikanska försäljningslistan. I veckans STIL berättar vi mer om denna krutdurk till kvinna som kallats för ”den mest intagande, roligaste, vulgäraste, allvarligaste, mest behändiga, sämst klädda, personligaste, mest groteska person som struttat, ålat, skuttat, trippat, snubblat och kört elektrisk rullstol över en scen”. Och det gjorde hon 1978. Före Lady Gaga.

  • Helena Rubinstein (1872-1965) var kort och kärv och hade en garderob sprängfylld med kläder från Paris främsta modeskapare. Hon hade också ett fenomenalt sinne för affärer och blev den rikaste affärskvinnan världen dittills skådat. Hennes affärsidé? Skönhetsprodukter. Alla kan bli lite snyggare, menade hon och blev känd för att säga: ”det finns inga fula kvinnor, bara lata”. Nu är hon – äntligen, skulle man kunna tycka – föremål för en utställning, Helena Rubinstein: The Power of Beauty som finns att se på The Jewish Museum i New York. I veckans STIL berättar vi mer om henne, och hennes stil.

  • Bryan Ferry (1945-) var den förste rockmusiker som medvetet lade sig vinn om att modet skulle matcha musiken, i varje liten detalj. Det är med andra ord ingen tillfällighet att Roxy Musics debutplatta från 1972 blev den första i världen med att på skivomslaget ge erkännande till personen bakom hår och make up och kläder – precis som modetidningar gör. I veckans STIL berättar vi mer om mannen som kommit att bli betraktad som en av dagens stora stilförebilder.

  • Edith Sitwell (1887-1964) var en kvinna som inte gick spårlöst förbi, varken som poet eller person. Kanske allra mest det senare. Hennes egna och excentriska stil väckte förundran, och beundran. I år är det femtio år sedan Edith Sitwell avled, men hon fortsätter att fascinera och inspirera både modeskapare och musiker. Hej Morrissey. Någon så kallad ”kvinnlig blygsamhet” led hon inte av. När hon som liten flicka fick frågan om vad hon skulle bli som stor, svarade hon självklart: ”Ett geni”. Mer om Edith Sitwell hör ni i veckans STIL.

  • 5 SEPTEMBER 2014

    Karl Gerhard (1891-1964) lyckades förena paljetter och politik och med perfekt diktion framföra texter som fick folk att skratta och skinnet att svida på makthavare. Inte minst med kupletten Den ökända hästen från Troja. Till skillnad från många andra i nöjesbranschen tvekade inte Karl Gerhard att mopsa sig mot makten, och det medlöperi som frodades i slutet av 30-talet här i Sverige. Många av texterna han skrev har tappat i aktualitet, såklart. Men Jazzgossen, om modemedvetna unga män som vickade på stjärten, lyssnade på dåtidens hippaste musik och betedde sig som slackers är träffande än idag. Och rolig. Mer om Karl Gerhard berättar vi veckans STIL.

  • 29 AUGUSTI 2014

    Nämnde man Helmut Langs (1956–) namn under mitten av 1990-talet var det många som började tindra med ögonen. Ingen gjorde då lika eftertraktansvärda plagg, för både män och kvinnor. Och det utan att krångla till det, tvärtom. Snarare skapade han en sorts samtida urban uniform bestående av välskräddade jeans, t-tröjor, kavajer, kappor och rockar. Till synes enkelt, men effektivt. Stilen – och hans framsynta idéer om modevisningar, material, konstsamarbeten och inte minst konsten att ta bra betalt för jeans – präglar än idag modet. Men själv tackade han för sig 2005. Då lämnade han modevärlden. Helt och hållet. Idag är han verksam som konstnär. Mer om honom och hans stil, i veckans STIL.

  • 22 AUGUSTI 2014

    Albert Camus (1913-1960) har inte kallats för ”filosofins James Dean” för inte. Han var beundrad och begåvad – och avled i en bilkrasch vid ganska unga år. Men hans stil, i flera bemärkelser, lever vidare. Än idag drabbas många av den kraft som finns i romaner som Främlingen och Pesten. Många håller också hans essäer högt. Och ingen kulturknutte har undgått att fascineras av hans obekymrade sätt att gå och stå och dansa med en cigg i mungipan. I höstens första avsnitt av STIL tar vi en närmare titt på författaren (han kallade aldrig sig själv för filosof, det gjorde andra) Albert Camus trendsättande look och liv.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista