• Världens största youtuber, Felix Kjellberg eller Pewdiepie, förlorade ju sina kontrakt med Disneykoncernen tidigare i veckan efter anklagelser om antisemitiska skämt. I fredags slog han tillbaka med en video där han dels bad om ursäkt för okänsliga skämt, dels gick till motangrepp mot medierna, och framför allt Wall Street Journal. Han anser att skämten tagits helt ur sitt sammanhang och att han falskt framställts som antisemit och nazist när han bara använt attribut och uttryck för komisk och kritisk effekt.

  • I onsdags kom beskedet att den tidigare socialdemokratiske ministern Jan O Karlsson avlidit. Expressen valde på torsdagen sätta nyheten på sin löpsedel med texten: “Perssons minister Jan O Karlsson valde att dö”. Att visa respekt för privatliv och personlig integritet är en grundbult i det pressetiska regelverket. Och Expressens löpsedel gick inte bara oerhört långt i det avseendet - utan den var också felaktig i sak.
    Peder Karlsson, Jan O Karlssons son, bestämde sig för att prata med oss på Medierna om det här och om hur familjen upplevde den här publiceringen. Reporter: Therese Rosenvinge. 

  • SVT:s nya debattprogram Opinion Live kritiserades stenhårt i veckan efter att programledaren, i en fråga, drog en parallell mellan den rasistiska rörelsen Ku klux klan och separatism som antirasistisk strategi. SVT kritiserades för att vara historielösa, programmet anklagades för att fiska i främlingsfientliga vatten och det startades till och med en namninsamling för att få bort programledaren Olle Palmlöf från TV-rutan. Men den ansvarige chefen på SVT gjorde snabbt klart att frågan varit olycklig och att den inte borde ha ställts. Vi kan nu berätta att den omdiskuterade frågan fanns nedskriven i programledaren Olle Palmlöfs manus. Och när vår reporter Jonna Westin träffar honom på Centralstationen i Stockholm blir det tydligt att den hållning som SVT stått för i veckan, att frågan aldrig borde ha ställts, inte delas av alla på redaktionen.

  • Anlagda bilbränder är en företeelse som fått mycket medialt fokus under sommaren. Men det är ett ämne där rubriker har pekat åt diametralt olika håll. I nyhetsflödet finns påståenden om såväl en explosionsartad ökning som om en förljugen mediebild av ett problem som egentligen minskar.
    Vilken verklighetsbild som är den korrekta är inte bara en nördig sifferteknisk fråga. Den senaste tiden har nyheterna om bilbränder använts för att dra politiska växlar åt olika håll.
    Våra reportrar Jonna Westin och Fredrik Helgesson har ägnat veckan åt att reda ut vad som gäller

  • Vad har Isabella Löwengrip, Jan Scherman, Håkan Juholt och Cilla Benkö gemensamt? Jo, alla har de varit med och summerat gångna medieår i Medierna. Nu efterlyser vi önskemål från er lyssnare – vilka vill ni höra knyta ihop medieåret 2015?

    Det brukar vara tre personer. Någon av de tunga makthavarna i branschen, någon journalist eller debattör med intresse för just mediefrågor och så någon mer utifrån, en person som själv figurerat i medierna under året.

    Kommentera här eller mejla oss på redaktionen!

    medierna@tredjestatsmakten.se

  • Det är förstås lätt att inse att allmänintresset är enormt när det finns misstankar som rör något så samhällsfarligt som terrorbrott. Och en sökning på mannens namn i mediedatabasen Retriever ger nästan 2000 träffar under perioden torsdag till söndag förra veckan.

    Men på flera ställen i rapporteringen var den skrattande 22-åringen som syntes på den läckta polisbilden inte bara namngiven som “misstänkt”. Hos väldigt många medier finns också exempel på hur mannen blivit “terroristen”, “terrorsvensken” eller “IS-terrorist”. Detta samtidigt som de kritiska frågorna till SÄPO om vad dom hade på fötter när det gällde mannen lös med sin frånvaro.
    Vad var det som hände förra veckan? När till och med de i vanliga fall mest återhållsamma redaktionerna var med och drog på så unisont med uppgifter om 22-åringen – en ung asylsökande man som själv säger att han bara vill leva här i Sverige och studera.

    Vi tar också upp den självkritik som funnits bland medier i veckan. Längst gick kanske Uppsala Nya Tidnings chefredaktör Charlotta Friborg när hon skrev om hur medierna, enligt henne, gjorde sig till myndigheternas hejarklack i terrorjakten. Vi har talat med henne och en rad andra publicister om lärdomar från veckan då medier med Charlotta Friborgs ord agerade ”febrigt”.

    Reportrar: Jonna Westin, Lina Grönberg, Therese Rosenvinge och Lasse Truedson. Research: Gustaf Rosensköld.

  • Förr var det enkelt: inget var mer ointressant än gårdagens tidning. Det som stod i den hamnade i pappersinsamlingen och fanns sedan bara på mikrofilm i Kungliga biblioteket.
    Idag finns allt kvar på nätet, en enkel sökning bort. Där är minnet evigt och publicitetsskadan riskerar på ett helt annat sätt idag att bli livslång. Den som en gång varit utpekad som terrorist kommer fortsätta vara det – om det inte dränks av ny information.
    Det här ställer redaktionerna inför nya beslut: när det i söndags visade sig att åklagaren friade 22-åringen från alla misstankar, vad var då det effektivaste sättet att tvätta rent hans namn och rädda hans rykte?
    Fortsätta namnge även om friandet från misstankar eller genast anonymisera? Här valde redaktionerna olika vägar.
    Reportrar: Jonna Westin, Lina Grönberg och Therese Rosenvinge. Research: Gustaf Rosensköld.

  • Bara var fjärde person som hörs i nyheter runt om i världen är kvinna. I Sverige är siffran 31 procent – men där har den legat still sedan mätningarna startade 1995. 
    – Det är deprimerande att svenska medieföretag inte har kommit längre på 15 år. Sverige vill gärna se sig som världens mest jämställda land, men faktum är att vi i nyhetsrapportering är omkörda av länder som USA, Rumänien och Pakistan, säger medieforskaren Maria Edström, som står bakom den svenska delen av studien.

  • Tidningsutgivarna, TU, fortsätter att rikta blåslampa mot public service. Nu i veckan med ett utspel om att de omstridda SVT-tjänsterna Edit och Nyhetsappen skulle ha stoppats om de hade förhandsprövats av regeringen. Det enligt en rapport som TU beställt av en dansk konsultfirma. Receptsajten och SVT Opinion borde också ha förhandsprövats, men får grönt ljus, enligt konsulterna som TU anlitat.SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand avfärdar slutsatserna som en partsinlaga och säger till Medievärlden att SVT:s tjänster prövats mot ett påhittat regelverk. Men Jeanette Gustafsdotter, vd på TU, försvarar rapporten som hon tycker är professionellt utförd av bolaget som utgått från de bestämmelser som finns.

  • I veckan beslutade Dagens Nyheter att byta namn på det land som tidigare kallats Vitryssland. I DN ska beteckningen framöver bli Belarus. DNs utrikeschef Pia Skagermark säger till den egna tidningen att "Belarus är det namn som landet självt använder. Många belarusier anser att de med Vitryssland påklistras en felaktig nationell identitet".

  • I Mediernas samtal med Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg och terrorforskaren Hans Brun om den gångna nyhetsveckan handlade ett avsnitt om namngivningen av den felaktigt terrormisstänkte 22-åringen. 

    Där resonerar bland annat Thomas Mattsson om allmänintresset i att nämna hans namn och menar också att risken för publicitetsskada är liten, något han fått svara på frågor om sedan åklagaren meddelat att 22-åringen försatts på fri fot och är oskyldig till det han misstänktes för.

    Här kan du höra avsnittet om namnpubliceringen.

  • Daesh eller IS, vad bör medierna använda? I veckans program hörde vi röster från flera redaktioner som ställt sig den frågan i den gångna veckan. Dessutom förklarar en översättare vad det där ordet egentligen har för rötter - det är en ganska ny uppfinning inifrån IS territorium.

  • Var fjärde reklamkrona som finansierat journalistik har försvunnit sedan 2008. Det visar en undersökning som reklammätningsinstitutet IRM gjort för Institutet för mediestudier. Det är första gången just reklamintäkterna till företag som producerar nyhetsjournalistik undersökts separat. Minskningen har accelererat de allra senaste åren.

  • Stå upp för undersökande journalistik och agera innan det är försent, uppmanade en rad tunga medieaktörer landets politiker på DN Debatt i veckan. Och det med anledning av ett nytt EU-direktiv som det nu förhandlas om.Direktivet – som handlar om skydd av affärshemligheter – riskerar enligt cheferna för landets största medier att undergräva den granskande ekonomijournalistiken eftersom det kan göra det olagligt att anskaffa och inneha visst material.Justitieminister Morgan Johansson (S) kommenterar att regeringen inte anser att direktivet leder till några inskränkningar. Men Utgivarnas vd Per-Anders Broberg tycker inte att de garantierna är tillräckliga. 

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista