Pressmeddelande 2019-02-14

Sveriges Radios sociala medier-handbok – nu i öppen nätupplaga

De två tidigare versionerna av Sveriges Radios sociala medier-handbok har laddats ner över 100 000 gånger. Nu har en ny version släppts – den här gången är den en nätbaserad guide som uppdateras löpande. Liksom tidigare versioner är den fri att använda av andra redaktioner och journalister.

– Medielandskapet och de sociala medierna förändras i rasande fart, och utvecklingen på internet ställer nya krav på journalistiska verktyg och metoder. Vi kommer att uppdatera guiden löpande med ny kunskap, eller när förutsättningarna på olika områden förändras, säger Nicklas Malmberg, utvecklingsredaktör.

Sveriges Radios sociala medier-guide finns på https://www.srsocialamedier.se/  och är en handledning i bland annat publikdialog, research och paketering av journalistik i sociala medier.

Mer ur innehållet:

  • “Best practice” för Facebook, Instagram och Twitter
  • Grundläggande och avancerad publikdialog
  • Hur man förebygger och hanterar kommentarsfältskriser och twitterstormar
  • Tips och råd om film, foto, grafik och text-i-bild/film
  • Kort- och långsiktig research, i öppna flöden och i (Facebook)gruppmiljöer
  • Crowdsourcing och annan journalistik med publikmedverkan
  • Källkritik i sociala medier


Guiden finns även tillgänglig på engelska.

För mer information, vänligen kontakta:

Nicklas Malmberg, utvecklingsredaktör för sociala medier
nicklas.malmberg@sverigesradio.se 
076-633 74 35

Eva Sahlin, bitr. presschef
eva.sahlin@sverigesradio.se 
070-684 18 52

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista