Rösten

Människan föds med ett skrik. Vissa röster kan trollbinda massorna och ge oss gåshud. Skanderande röster kan välta politiska system. Och i alla tider och kulturer har rösten använts för att åkalla gud.
I fem program utforskar programledaren Boel Adler tilsammans med gäster olika aspekter av rösten. Medverkar gör bland andra journalisten och författaren Lasse Berg, artisterna Mikael Samuelson och Caroline af Ugglas, regissören Suzanne Osten och kompositören Sven-David Sandström.

Rösten sänds i P2, måndag 12.30, med start den 24 maj.
Fyra av fem program sänds också i repris i P1, Lördagar 23.07

  • måndag 21 juni

    – Om det sitter hundra människor i publiken och jag har lyckats att beröra en av dem, då har jag gjort mitt jobb, säger barocksångerskan Anna Nyhlin i ett tidgare program i serien Rösten. Och just rösten som ett instrument för att beröra är ett tema som återkommit många gånger under seriens gång.
    I det femte och avslutande programmet samtalar programledare Boel Adler med journalisten Lasse Berg, författaren Ylva Eggehorn och sångaren Mikael Samulesson om röster som påverkat och följt dem genom livet. De spelar också musik av bland andra J.S Bach, Jaques Brel och Eva Cassidy. Dessutom hör vi Sten Bergman, Selma Lagerlöf– och en storspov!

    Under min barndom på femtiotalet så var ju radion den stora Rösten som skrev in oss alla i något som var större. Jag tänker på väderleksrapporten till exempel. Vädret i vårt kvarter var ju inte alls det samma som på radion. Vi hade inte det här med "mulnande och så småningom regn". Vi hade bara nånting grått som sänkte sig som en ödslighet över sandlådan och piskställningarna. Vädret i radion var så mycket större och mer betydelsefullt. Radion lyfte oss alla till en annan nivå.

    Ylva Eggehorn
    är poet och skönlitterär författare och hon har också skrivit text till flera av psalmbokens psalmer. Hennes bok "Kvarteret Radiomottagningen" är en av svensk litteraturs finaste barndomsskildringar.

    Lasse Berg har levt större delen av sitt vuxna liv i Asien och Afrika. I sin bok "Gryning över Kalahari" berättar han om de teorier som finns kring människans ursprung och om altruism och behovet av gemenskap som viktiga evolutionära drivkrafter.

    Mikael Samulelsson är sångare med bred repertoar och med många uttryck och färger i sin röst. Uppväxt i familj där sången stod i centrum har han som vuxen sjungit opera, musikal och romanser.

  • måndag 14 juni

    Qawwali inom islam, mantarrecitation inom buddhismen och gregoriansk sång i kristna kyrkor och kloster; när människan vill närma sig Gud sjunger, reciterar och chantar hon.

    Programledare Boel Adler samtalar med musiketnolog Anders Hammarlund om röstens förhållande till det andliga. Dessutom berättar kompositören Sven-David Sandström om hur han tänker när han komponerar vokal sakral musik och om förhållandet till barndomens frikyrkosånger.
    Astronom Bengt Gustavsson förklarar hur idén om en sfärerna samklang kan höras i olika tiders musik.

    I programmet också bl.a strupsång från Gobiöknen, ney-flöjt från den muslimska sufiska traditionen samt  musik av Sven-David Sandström, Urmas Sisask och Vincenzo Galilei.

    Orden ande, andlighet och andning har samma rot, stavelsen "an" som vi har i det det latinska ordet "animus".Det har med vårt utbyte med lufthavet att göra. Den rytmiska aktivitet som är själva livets källa och som är förbindelse mellan det kroppsliga och det själsliga, så har man tolkat det i nästan alla kulturer

    Anders Hammarlund, musiketnolog

  • måndag 7 juni

    Vi går och röstar och talar om att ge marginaliserade grupper i samhället en röst. Rösten har uppenbarligen med makt och inflytande att göra.
    I det tredje programmet i serien Rösten berättar Anders Hammarlund, musiketnolog och mångkulturarkivarie vid svenskt visarkiv om röstens roll som enande kraft i sociala och nationella rörelser på olika håll i världen.

    Den svenska kvinnorörelsen på sextiotalet var också den en sjungande revolution. Regissören Suzanne Osten och sångerskan och kompositören Marie Selander var med och formade den. De samtalar med programledare Boel Adler om röstens roll i kampen för frigörelse och jämställdhet.

    Dessutom i programmet musik av bland andra iranska Aftab Tahami, amerikanska protestsångerskan Odetta och ur Suzanne Ostens film "Bröderna Mozart

    Man vet att kvinnors talröster från att ha varit ganska ljusa och lite flickaktiga sjönk efter 70-talet med dess kamp för jämställdhet. Kvinnor lärde sig att ta plats i sina kroppar och sina röster. Det berättar också någonting om styrka och protest.

    Marie Selander sångerska och kompositör

  • måndag 31 maj

    Vi har bevarade texter, föremål, bilder och skriven musik, men de röster som talat och sjungit genom mänsklighetens äldre historia har klingat ut och försvunnit.
    Det andra programmet handlar om hur det kan ha låtit förr, och om varför röster låter som de gör under en viss epok.

    Medverkar gör Gunno Klingfors som forskat i röstens historia och barocksångerskan Anna Nyhlin om hur hon gör för att ta reda på hur man sjöng under 1600-talet. Dessutom medverkar idéhistoriker Peter Josephsson.  I programmet är det också musk från bland annat Atlasbergen och Sardinien och av Giovanni Battista Pergolesi.

    Som man sjunger i Mellanöstern idag sjöng vi också i Europa under större delen av vår historia. Det är först när det i senare tid uppstår ett behov här i väst av att definiera ut vår kultur gentemot öst och Islam som vi får de sätt att sjunga som vi har idag. Det är våra föreställningar om vår överlägsenhet gentemot resten av världen som bidrar till att skapa detta: vi vill inte vara barbarer. Vi vill vara civiliserade, kultiverade. Vår kultur ska vara vacker o.s.v - allt det som klassisk musik står för idag

    Gunno Klingfors, musikhistoriker

  • Seriestart: Rösten - måndag 24 maj

    För många svenskar är det en hemsk tanke att behöva stå upp och tala inför andra. Det finns till och med de som säger sig vara mer rädda för det än för att dö.

    I det första av fem program om den mänskliga rösten talar Boel Adler med sångerskan Caroline af Ugglas, neurolog Jan Fagius, akustikforskare Johan Sundberg och musikterapeuten/artisten Eva Hillered om varför vi har ett så laddat förhållande till vår egen röst.
    Men också varför vi påverkas så starkt när vi lyssnar på andras röster. Dessutom musik av Gustav Mahler, Charles Gounod, John Fogerty och Nina Simone när de medverkande spelar den musik som starkast berör dem.

    Sången är framför allt ett redskap som vi fått för att läka oss själva.
    Och man får inte ta ifrån någon den möjligheten genom att kritisera dem eller fokusera enbart på resultatet. Jag brukar jämföra det med när man ser grannen jogga förbi utanför fönstret. Om han då joggar lite lytt så böjer man sig ju inte ut och ropar
    - Sluta genast med det där, du springer inte tillräckligt snyggt!

    Caroline af Ugglas artist och sångpedagog

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista