Tonsättarmammor

Vi föds med olika uppsättningar av DNA, olika talanger. Vad är det som gör att vissa blir tonsättare och andra inte och vilken roll spelar mammorna?

I fem program kikar Katarina A Karlsson in i barnkammaren hos fem kända tonsättare:

Prokoffjevs
mamma avgudade honom, Mozarts mamma delade samma kiss- och bajshumor, Ravels mamma var den enda människa som egentligen kom honom nära, Hildegard av Bingen blev bortlovad till ett kloster när hon var åtta, Germaine Tailleferres mamma var buffert till en våldsam, sträng och elak far.

I varje program medverkar dessutom psykologen Egil Linge och historikern Audur Magnusdott

  • Tonsättarmammor 15 augusti

    Wolfgang Amadeus Mozart tillbringade tre år mellan han var sex och nio år i dragiga vagnar tillsammans med sin far. Ständigt redo att spela vart de än kom oavsett hur han mådde, ständigt redo att lyda sin pappa. Hans mamma tycks inte ha fått spela någon stor roll alls. Vad kan det ha betytt för Mozarts möjlighet att navigera i sin omvärld?

    Historikerna har velat förringa kvinnorna i Mozarts närhet. Det här porträttet t ex använder Alfred Einstein (kusin till Albert!) för att påstå att Mozarts mamma var omusikalisk. Annars hade hon väl suttit hos familjen med ett instrument i famnen?

    Historikern Audur Magnusdottir och programmakaren Katarina A Karlsson konstaterar att det uttalandet säger mer om Alfred än om Anna Maria Mozart. Även Constanze, Mozarts fru får en släng av sleven. 'Hon var inte ens en god husmor!' utbrister Einstein. Men om efternamnet Mozart förpliktigar så kanske även namnet Einstein var en börda?

  • Tonsättarmammor 8 augusti

    i föds med olika uppsättningar av DNA, olika talanger. Vad är det som gör att vissa blir tonsättare och andra inte och vilken roll spelar mammorna?

    Hildegard av Bingen fick visioner redan innan hon kunde tala. I en nobel familj som hennes ammades inte barnen av modern. Om man hade råd bodde amman i hushållet, men ofta lämnades barnen bort.

    När barnen sen kom tillbaka var föräldrarna främlingar för dem. Kan tidiga separationer ligga bakom de syner Hildegard såg?
    Kan det ha varit en befrielse för henne att bli bortlämnad till ett kloster när hon var åtta eller fjorton år?



    Förväntningarna på modern och synen på familjen styrs av samhället utanför, berättar historikern Audur Magnusdottir.

  • Tonsättarmammor 1 augusti

    Maurice Ravel älskade umgängesliv men lät ingen komma honom inpå livet. Han var oerhört noggrann med sitt utseende och kunde missa konserter, tåg eller möten för att han inte kunde bestämma vilken slips han skulle ha på sig.

    Vad var det som gjorde honom så oförmögen att knyta an till andra människor? Fanns där ett tabu han inte kunde bryta?

  • Tonsättarmammor 25 juli

    Germaine Tailleferre växte upp i Paris med en sträng och våldsam far. Hennes mamma såg till att Germaine fick studera musik. Ibland med fara för sin egen hälsa och säkerhet. Ibland fick Germaine gömma sig hos portvakten, ibland hos nunnor för att pappan inte skulle se att hon gick till konservatoriet.
    En så enastående musikbegåvning borde väl ha blivit en mer berömd tonsättare? Och varför valde denna kvinna att leva med våldsamma och farliga män?

    De mänskliga känslorna är de samma genom tiderna, det är uttrycken som varierar.

    Egil Linge, anknytningspsykolog hjälper till att reda ut vad en barndom med inslag av våld kan leda till.

  • Seriestart 18 juli: Tonsättarmammor

    I det första programmet möter vi Sergei Prokofjev (1891-1953) som växte upp på ett stort gods i utkanten av den Ukrainska stäppen. Hans barndom präglades av en påhittig och rolig mamma som gjorde allt för att stimlera och uppmuntra honom. Operan Jätten som han skrev när han var nio år engagerade alla människor i hans närhet. Ibland undrar man rentav om det blev för mycket? Kunde han ens nysa utan att få applåder?

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista