Musiken har ordet

Här finns allt material om serien samlat.

  • Musiken har ordet

    I det femte och sista programmet i serien "Musiken har ordet" står poeten och pianisten Tomas Tranströmer i fokus. Vi hör honom läsa egna dikter och dessutom själv spela pianostycken för vänster hand. Vi möter poeten Eva Ström, tonsättaren och dirigenten Bo Holten, pianisten och tonsättaren Daniel Stagno och tonsättaren och musikern Catharina Backman. Manus och produktion, Birgitta Tollan.

    2011 fick poeten Tomas Tranströmer Nobelpriset i litteratur med motiveringen: "för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga".

    I programmet visar vi att Tranströmers lyrik även klingar av musik.

  • Musiken har ordet

    I fjärde programmet i serien "Musiken har ordet" står poeten Sonja Åkesson i fokus. Hon medverkar med inspelade sånger och uppläsningar. Vi möter kompositören Gunnar Edander, poeten Eva Ström, musikern och författaren Kajsa Grytt, tonsättaren och musikern Catharina Backman, musikern och grafiska designern Nina Ramsby, bildkonstnären och musikern Gittan Jönsson och författaren Katarina Mazetti. Manus och produktion, Birgitta Tollan.

    Poeten, författaren och bildkonstnären Sonja Åkesson avlider 1977. Hon föds 1926 i Buttle på Gotland. Hon får inte studera vidare utan arbetar som telefonist, servitris och affärsbiträde. 1957 debuterar Sonja Åkesson med diktsamlingen Situationer och 1977 utkommer den posthuma samlingen Hästens öga. Hon hinner med att skriva ett 20-tal dikt-, och novellsamlingar. Tillsammans med kompositören Gunnar Edander ger hon ut Slagdängor, en samling visor med musik.

  • Musiken har ordet

    I tredje programmet i serien "Musiken har ordet" möter vi librettisten, dramatikern och författaren Kerstin Perski, tonsättaren och professorn Karin Rehnqvist och kompositören Gunnar Edander.

    Kerstin Perski har samarbetat med Orionteatern, Bouffonteatern och Judiska Teatern. Hon har skrivit nya texter till klassiska musikdramatiska verk som Glada Änkan och Enleveringen ur Seraljen.

    Kerstin Perski har jobbat med tonsättarna Hans Gefors, Karin Rehnqvist, Paula af Malmborg Ward, Jonas Forssell, Carin Bartosch-Edström och så danske Niels Martinesen. Deras gemensamma opera Skriftestolen vann 2007 det danska Reumert-priset som bästa danska opera.

  • Musiken har ordet

    I andra programmet i serien "Musiken har ordet" möter vi musikern och filmskaparen Hans Appelqvist, poeten, författaren och tidigare läkaren Eva Ström, den operaskolade rockmusikern Nike Markelius och dramaturgen och författaren Carsten Palmaer.

    Hans Appelqvist är utbildad till Tonemeister under tre år vid det danska Musikkonservatoriet i Köpenhamn. I en tonmästare samlas både den tekniska och den musikteoretiska kunskapen. En Tonemeister är alltså en slags länk mellan tekniker och musiker. Hans Appelqvist fascineras av röstens skörhet hos amatörsångare.

    - Jag dras även till röstklangen hos äldre kvinnor och använder raspiga recitationer av Naima Wifstrand och Karin Boye i mina musikstycken, berättar Hans Appelqvist.

  • Musiken har ordet

    I första programmet i den nya serien "Musiken har ordet" hör vi Mozarts g-mollsymfoni med nyskriven text av den amerikanske rockpoeten Neill Furio.

    Även Chopin är en mycket sångbar tonsättare. Hör Chopins Pianoetyd nr 3 både med Lang Lang och i världsmusiktappning med Maria Pomianowski och vänner.

    Vi möter även estradpoeten och författaren Bob Hansson och tonsättaren Paula af Malmborg Ward, som självsvåldigt använde Hanssons dikter i sitt verk För att skälva, för Helsingborgs Symfoniorkester och kör. I hans dikt är hela frasen: För att skälva krävs det närhet.

  • Vi möter poeterna och författarna Bob Hansson, Eva Ström och Katarina Mazetti. Dessutom tonsättarna Paula af Malmborg Ward, Karin Rehnqvist, Catharina Backman, Bo Holten och Daniel Stagno. Medverkar gör även kompositörerna och musikerna Hans Appelqvist, Gunnar Edander, Kajsa Grytt, Nike Markelius och Nina Ramsby samt librettisten och dramatikern Kerstin Perski, dramaturgen Carsten Palmaer och bildkonstnären och musikern Gittan Jönsson.

    För manus och produktion står Birgitta Tollan som tidigare har gjort de uppmärksammade programserierna New York – stad med ständig klang, Musik och liv, En egen röst, Ord och bild blir musik, Med utvidgade sinnen, Det osynligas piano och Konsten att humla för P2 Sveriges Radio.2011 fick hon Författarförbundets Radiopris med motiveringen:”Birgitta Tollan får priset för sina envisa och kärleksfulla radioundersökningar av de korsvägar där konsten och livet löper samman. Med ständig nyfikenhet på nya uttryck har hon metodiskt och under många år dyrkat upp dörrar till skapandets inre kammare.” År 2010 tilldelade Föreningen svenska tonsättare Birgitta Tollan priset Musikens möjliggörare för hennes radioproduktioner. Motiveringen lyder:”Via etern belyser och problematiserar hon fenomenet musikskapande genom fördjupande musikaliska porträtt. En modig journalist med ett genuint intresse för samtidens tonsättare och musiker.”

    Här är några av lyssnarnas kommentarer om Birgitta Tollans tidigare serier:

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista