Synk, filmmusikmagasinet

Synk är ett magasin som speglar 100 år av musik till film. Men också musik som inte var tänkt som filmmusik och ändå hamnade på rymdstationer och gravplatser.  

  • SYNK måndag 13 december

    En blöt saxofon. Fuktig asfalt. Blinkande neonskyltar. En polisbil med trötta spanare som tuggar i sig hamburgare.

    En bra bit in på 80-talet är det även såhär som den svenska deckaren låter. Det spelas jazz, där vi som tittar lätt kan sammankoppla saxofonens ledmotiv med spanaren, nattklubben, undre världen.

    Sen kommer stråkarna in. Lyssnar vi till Jacob Groths musik i Stieg Larssons millennie-trilogi är det stråkarna som skapar spänning och avspänning. Och scenerna med skarpt läge har flyttat ner i syntbasarna.  

    Musiken har ett stort ansvar i att tittaren faktiskt ges samma chans som detektiven att lösa mysteriet. Alla ledtrådar måste vara redovisade. Brottslingens ledmotiv måste ha figurerat tidigt i berättelsen.

  • SYNK måndag 6 december

    I vardagen uppfattar vi emellanåt musik som om vi vore på bio. Vi står i kön och ska betala, från dolda högtalare strömmar ledmotivet från Hajen och plötsligt får mjölkförpackningen och smörpaketet en annan innebörd.

    Musiken och ljudet förstärker upplevelsen och öppnar ibland en ny film i filmen. Särskilt om regissören och kompositören har funnit varandra. Hur mycket vågar man ta i känslomässigt? Det är lätt att påstå att filmmusiken ska vara underordnad, men så är det inte. Vad det handlar om är att bild och musik ska fungera ihop.

  • SYNK måndag 29 november

    Till novellfilm brukar räknas kortfilmer över cirka 20 minuter och upp till långfilmslängd kring 70 minuter. Men vanligtvis är en novellfilm  knappt 30 minuter,  för att passa TV-kanalernas tablåsättning.

    Flera regissörer och producenter har efter sina novellfilmsprojekt gått vidare till andra utmaningar. Anna Hylander och Emiliano Goessens, som vann novellfilmstävlingen 2005 med filmen Ryppar, regisserade sedan dramaserien Leende guldbruna ögon för SVT. Emiliano har också varit en av regissörerna till 183 dagar som sändes i SVT med Tuva Novotny i en av huvudrollerna.

  • SYNK måndag 22 november

    Vid en första anblick kan det verka som en efterlängtad utveckling att dataspelsmusik har fått samma status som filmmusik. Idag spelas den till och med av symfoniorkestrar, säljs på CD-skiva och har egna hemsidor.

    I dataspel är musiken konstruerad så att den förstärker känslan av att vara i eller utanför spelet. Musiken antingen absorberar eller stöter ifrån. Genom musikens cykliska evighetsförlopp och ljudkonstruktionens begränsningar, är den extremt irriterande för den icke invigde men väldigt attraherande för spelaren. På samma sätt som spelaren kämpar med att lösa uppgifter, lära sig koder och konkret tillskansa sig  spelets nycklar utgör musiken ett diffust motstånd.

    Synk är ett magasin som speglar 100 år av musik till film. Men också musik som inte var tänkt som filmmusik och ändå hamnade på rymdstationer och gravplatser.

  • SYNK måndag 15 november

    Den svenska animerade filmen har aldrig varit en stor marknad. Genrens store svenske pionjär var Victor Bergdahl som under 1910- och 1920-talen producerade mängder av animerade kortfilmer, mest med figuren Kapten Grogg i huvudrollen. Efter Bergdahl var genren i princip utdöd i Sverige fram till Tage Danielssons film I huvudet på en gammal gubbe som kom 1968.

    För animationerna svarade Per Åhlin. 1974 återkom Åhlin, nu med barnklassikern Dunderklumpen! Åhlin betraktas av många än idag som svensk animations store förgrundsgestalt, något som inte minst manifesterades när han vid 2006 års Guldbaggegala fick ta emot historiens första Gullspira. Hans produktioner inkluderar framför allt långfilmerna Resan till Melonia och Hundhotellet, TV-serierna Alfons Åberg, Lennart Hellsings ABC och animeringar åt flera av Tage Danielssons filmer.

  • Seriestart:Filmmusikmagasinet SYNK

    I filmen I am Legend är New York öde. Människorna är borta, ogräset och förfallet har tagit över. Will Smith spelar en ensam överlevande som tar sig fram genom staden i sällskap av sin hund. Men undertexterna skvallrar om något mer: ”The last man on earth is not alone.”

    I kulturens apokalyptiska  undergångsskildringar ligger förtvivlan och hopp sida vid sida och samsas om samma känslomässiga utrymme. Filmernas tvetydiga gestaltning flätar samman utopi och dystopi.

    Synk är ett magasin som speglar 100 år av musik till film. Men också musik som inte var tänkt som filmmusik och ändå hamnade på rymdstationer och gravplatser.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista