Island behöver utländska investeringar, men det krävs även vaksamhet och regler, enligt Islands turist- och industriminister Þórdís Kolbrún Gylfadóttir.
1 av 5
Island behöver utländska investeringar, men det krävs även vaksamhet och regler, enligt Islands turist- och industriminister Þórdís Kolbrún Gylfadóttir. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio.
”Kineserna har ett stort intresse för Island”, säger ordföranden för det isländsk-kinesiska handelsrådet; Ársæll Harðarson
2 av 5
- Kineserna har ett stort intresse för Island, säger ordföranden för det isländsk-kinesiska handelsrådet; Ársæll Harðarson.
”Ur perspektivet att Kina är annorlunda än oss, ekonomiskt och politiskt, har jag inte sett några problem”, säger CRI:s affärsutvecklingschef Benedikt Stefansson.
3 av 5
- Ur perspektivet att Kina är annorlunda än oss, ekonomiskt och politiskt, har jag inte sett några problem, säger CRI:s affärsutvecklingschef Benedikt Stefansson. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio.
Matthías Ólafsson framför en del av isländska Carbon Recyling Internationals fabrik.
4 av 5
Matthías Ólafsson framför en del av isländska Carbon Recyling Internationals fabrik. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio.
På det här geotermiska kraftverket fångas koldioxid in som Carbon Recyling International kan omvandla till metanol.
5 av 5
På det här geotermiska kraftverket fångas koldioxid in som Carbon Recyling International kan omvandla till metanol. Foto: Jens Möller/Sveriges Radio.
#kinaspengar

Ökat kinesiskt intresse för Island

Turist- och industriminister: Det är rimligt att ha en vaksamhet och regler
7:13 min

Island blev det första landet i Europa som undertecknade ett frihandelsavtal med Kina, och Kina har ett ökande intresse för det lilla landet i Nordatlanten. Det handlar om allt från turism till olja, men även grön teknik, rapporterar vår Islandskorrespondent.

– Jag tycker att det är så vackert här, med himlen, ångan och lavafälten, utbrister Matthías Ólafsson på isländska Carbon Recyling International, CRI.

Innanför grindarna ligger en liten världsunik fabrik.

– Det är tidernas första förnybara metanolfabrik som opererar i industriell skala.

CRI har utvecklat en metod för att skapa metanol enbart av väte, elektricitet och återvunnen koldioxid. Några hundra meter bort på lavafältet ligger ett väldigt geotermiskt kraftverk med rykande skorstenar, och i normala fall skulle man där släppa ut stora mängder klimatgaser. Nu fångar man i stället in koldioxiden och använder den som råvara här på metanolfabriken.

– Där ser du hur metanolen levereras till kund, i en tankbil, säger Matthías Ólafsson.

Mycket av den här isländska metanolen säljs faktiskt till Göteborg, där den används till avloppsrening och även som bränsle i en av Stena Lines färjor, den första metanoldrivna färjan i världen.

Fast annars har Carbon Recycling mycket fokus på Kina idag. Geely, som ju äger Volvo Cars, blev härom året storägare även i det här isländska företaget. Sex av Geelys bilar testkörs här på Island, drivna nästan helt av CRI:s förnybara metanol.

– Vi har visat i ett och ett halvt år, nästan två år, att de går utmärkt, säger Benedikt Stefansson, affärsutvecklingschef på CRI.

I Kina satsar man på metanol i bilar som ett led i att försöka minska de kvävande luftföroreningarna i stora städer. Med den här isländska metoden kan man även tillverka metanolen på ett mer miljövänligt, hållbart sätt.

Med stöd av Geely håller CRI nu på att utveckla ett säljkontor i Shanghai, och Geelys satsning är bara ett exempel på Kinas ökande fokus på Island.

– Kineserna har ett stort intresse för Island, säger ordföranden för det isländsk-kinesiska handelsrådet; Ársæll Harðarson.

2013 blev Island det första landet i Europa som undertecknade ett frihandelsavtal med Kina. De nära politiska relationerna mellan länderna blev tydliga när Kina, med hjälp av Island, samma år fick observatörsstatus i Arktiska Rådet.

Arktis är ett huvudskäl till Kinas intresse för Island. En vidlyftig idé är att Kina på sikt skulle vara med och finansiera en ny djuphamn på norra Island, en hubb för framtida sjötrafik över det idag istäckta havet runt Nordpolen.

Redan har kinesiska NFC investerat motsvarande flera miljarder kronor i Islands stora aluminiumsmältningsindustri, en energislukande verksamhet som utnyttjar tillgången på billig, miljövänlig el på den här vulkaniska ön. Även flera andra kinesiska Islandssatsningar handlar om energi.

– Vi har haft stora gemensamma projekt mellan Island och Kina när det gäller geotermisk energi, säger Ársæll Harðarson.

Island är världsledande inom geotermisk energi, alltså att använda jordvärme för att värma byggnader eller producera elektricitet. Kina hoppas mycket på isländsk geotermisk expertis. Dessutom är statliga China National Offshore Oil huvudägare i ett projekt som möjligen kan leda till oljeutvinning utanför Islands kust.

– Utländska investeringar är något bra, det är något vi behöver här på Island, säger landets turist- och industriminister Þórdís Kolbrún Gylfadóttir.

Inte minst välkomnar hon den kraftigt ökande strömmen av turister från Kina. I år väntas runt 100 000 kineser komma till lilla Island, främst för att uppleva landets vilda, säregna natur.

Samtidigt är ministern medveten om att Kinas ökande intressen här väcker känslor. 2012 blev det kraftfulla protester när en kinesisk investeringsgrupp ville skapa en turismcenter i ett 300 kvadratkilometer stort landområde på nordöstra delen av ön. Protesterna blev så omfattande att affären stoppades.

Som det verkar lär det inte heller bli något av planerna på ett Kinaägt lyxspa mitt i Islands turistiska hjärta, den så kallade Gyllene Cirkeln.

– Vi kan se att det finns en ökad känslighet mot kinesiska investeringar, säger ordföranden för det isländsk-kinesiska handelsrådet.

Islands justitiedepartement utreder nu om man ska skärpa den lag som redan gör det mycket svårt för utomeuropeiska medborgare att köpa mark på Island. Industriministern säger att få vill se isländsk mark i händerna på utlänningar.

– Jag tror inte att det finns en politisk vilja, och jag tror inte att islänningar skulle vilja se att, inom några år, kanske 2 eller 4 eller 6 procent av marken i händerna på några som inte har någon relation till Island.

– Jag tror att det är rimligt att ha en vaksamhet och regler, men som sagt; utländska investeringar är bra, säger Þórdís Kolbrún Gylfadóttir.

Hos Carbon Recycling International har det alltså skett kinesiska investeringar. Sommaren 2015 satsade Geely över 45 miljoner dollar i det isländska metanolföretaget. Benedikt Stefansson på CRI pekar på en del språkliga och kulturella klyftor, men annars tycker han att det kinesiska ägandet fungerar utmärkt.

– Vi lyckades få en väldigt bra partner, en bra investerare. Ur perspektivet att Kina är annorlunda än oss, ekonomiskt och politiskt, har jag inte sett några problem, säger CRI:s affärsutvecklingschef.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".