• Flera tågbolag runt om i Europa har släppt på mycket av sin datainformation till allmänheten, det här för att tillexempel privata mobilapptillverkare ska kunna utveckla smart information via telefonen. Det kan tillexempel handla om hur många platser som finns kvar på ett tåg eller vad biljetterna kostar.
    Och nu följer SJ efter och gör samma sak med början i höst.

  • Här kan du läsa chatten efter Klotets sändning onsdagen den 31 oktober.

    Medverkande var Jonas Nilsson på SJ, Patrik Sterky, järnvägsutredare på konsultföretaget Ramböll och Jonas Åkerman, transportforskare på Kungliga tekniska högskolan. Tack alla som medverkade med frågor i radio, på chatten och via twitter och Facebook.

  • Kan tåget vinna över flyget?

    Tillhör du de som helst vill åka tåg för klimatets skull, men ändå hamnar på flygplatsen till slut?

    Vad skulle behöva förändras för att du skulle ta tåget?

    Varför är det så dyrt att åka tåg och billigt att flyga till kontinenten?

    Skulle höghastighetståg Stockholm-Bryssel vara realistiskt?

    Och hur kan det komma sig att schweiziska tåg går i tid även på vintern?

    Ställ dina frågor till våra inbjudna experter från klockan 13.00 på 018-17 41 50.

    Eller i vår chatt här efter programmet och fram till kl 14.30

    I studion: Jonas Åkerman, trafikforskare på KTH, Patrik Sterky, järnvägsutredare på Ramböll och Jonas Nilsson chef för samhällskontakter på SJ.

  • Vad finns det då för miljömärkningar att luta sig mot om man vill försöka turista miljövänligare?

    I Sverige finns Svanenoch några hundra Svanenmärkta hotell och så finns märket Den gröna nyckeln. Men när vi talar charterhotell på varmare breddgrader handlar det om charterbranchens egna märke Travelife och EUs Ecolable.

    Fast när reportern Josephine Freje Simonsson var ute för Sveriges radios grävprogram Kaliber förra året och granskade all inclusive-hotellenhos de tre största svenska charterarrangörerna, så verkade det finnas en hel del om grönmålning.

  • De kommande 20 åren spår FN:s världsturistorganisation, UNWTO, att antalet internationella semesterresor nästan kommer att fördubblas. Flygbranschen pekar på att det innebär kraftigt ökade klimatutsläpp.

  • Trots att transporter med tåg är ett energisnålt sätt att transportera människor och gods med så går det att effektivisera elanvändningen rejält, faktiskt med hela 40 procent. Totalt sätt står tågsektorn för två procent av sveriges energianvändning, det motsvarar ungefär vad det går åt i energi för 150 000 eluppvärmda villor på ett år. SJ satsar nu på att lära sina lokförare ecodriving. Det handlar framförallt om att lära sig använda de återmatande elbromsarna så mycket som möjligt, med hjälp av dem kan man nämligen föra tillbaka en del av den energi som tåget använt för att få upp farten.

  • Elförbrukningen i tågsektorn kan minska med hela 40% om man använder bästa tänkbara teknik, det visar Vetenskapsradion Klotets genomgång av elåtgången inom tågtrafiken. Och i takt med att elpriserna stiger har intresset för att effektivisera elanvändningen i tågtrafiken ökat. Tillexempel så har SJ börjat utbilda sina lokförare i att köra så energisnålt som möjligt genom att använda bromsarna på tågen på ett sådant sätt att de matar tillbaka en del av energin i elledningarna.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista