• Nicaraguakanalen, räddning eller katastrof?

    Projektet att bygga en kanal genom Nicaragua – från Atlantkusten via Nicaraguasjön till Stilla havet - har kallats världens största infrastrukturella projekt. Drömmen om en kanal i Nicaragua föddes redan i samband med den kaliforniska guldruschen i mitten av 1800-talet. Den kanal som nu ska byggas är fyra gånger så lång som Panamakanalen och dubbelt så bred. Men att koncessionen till kanalbygget - utan budgivning och utan diskussion - getts till en ganska okänd kinesisk affärsman, Wang Jing, som ännu inte förklarat varifrån de 50 000 miljoner dollar som bygget kommer att kosta, ska komma, har också orsakat oro och osäkerhet. Att Wang Jings anställda, utan någon föregående information, i sällskap av nicaraguanska soldater, redan inlett en inventering av de jordar som ska exproprieras, har orsakat både rädsla och motstånd.

  • Nicaraguakanalen, räddning eller katastrof?

    Jonas Fejes, vattenexpert på IVL Svenska miljöinstitutet, ser både möjligheter och risker för miljön med kanalbygget. Hur det blir beror på hur noggrant man hanterar projektets utmaningar, säger han.

    – Det är nog oundvikligt att ett så här stort projekt har en påverkan på miljön. Sedan handlar det väldigt mycket om vilka åtgärder man vidtar för att minimera påverkan, säger Jonas Fejes på IVL.

  • Nicaraguakanalen, räddning eller katastrof?

    Diskussionen och oron i Nicaragua kring kanalbygget är ett tydligt exempel på hur Kina gör ett stort avtryck på allt fler håll i världen, och på att det finns en särskild osäkerhet kring kinesiska aktörer där enskilda representanter och statliga kinesiska satsningar lätt blandas ihop. Det säger Marie Jürisoo, forskare på Stockholm Environment institute som studerar klimat- och energipolitik med särskilt fokus på Kina, och som följer Kinas ökande engagemang i andra länder. 

  • Den kanal mellan Atlanten och Stilla havet som ska byggas i Nicaragua har beskrivits som världens största infrastrukturprojekt. Kanalen planeras stå klar om fem år, men farhågor finns runt både miljöeffekter och bristande lönsamhet.

  • Igår kunde vi rapportera i vetenskapsradions nyheter att en ekomärkning på kaffe verkar driva på att fler kaffeodlare i Colombia börjat odla utan kemikalier och konstgödsel. Idag har den etiska märkningen fairtrade tänkt samla mer än 500 000 personer till världens största Fair trade fika runt Sverige och imorgon startar ett vetenskapligt möte i Stockholm om effekterna av miljömärkningar.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista