Alla år med Östersjöfestivalen

Här hittar du en översikt av de tidigare festivalerna.

          

  • 2013 års festival fick en rivstart i kärlekens tecken. Under invigningskonserten bjöd Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans Kör på Hector Berlioz passionerade tolkning av Romeo och Julia. Dessutom ett europeiskt uruppförande av årets Polarpristagare, finska Kaija Saariaho.

    En annan av festivalens höjdpunkter var en lustfylld och stjärnspäckad tolkning av Trollflöjten på Drottningsholms Slottsteater med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Daniel Harding, Andrew Staples, Peter Rose, Carl Ackerfeldt och flera andra fantastiska solister. Och tack vare direktsänd webb-tv kunde fler än de två fullsatta salongerna få njuta av föreställningen.

    Från andra sidan Östersjön kom Litauens Kammarorkester och Estlands Nationella Symfoniorkester. Och så tog vi ett steg utanför Östersjöområdet och njöt av persiska toner under en Persisk Afton.

    Performanceartisten Charlotte Engelkes rosade föreställning Miss Very Wagner roade och Nate Night Soprano överraskade. Och så var vi många som berördes av Signs of an open eye där Radiokören sjöng till en nygjord film av Jesper Kurlandsky och Fredrik Wenzel.

    Festivalens final var två kvällar med Mariinskijteaterns orkester och dirigenten Valery Gergiev. Avslutningskvällen innehöll ett magnifikt Stravinskyprogram: Petrusjka, Eldfågeln och Våroffer.

  • Östersjöfestivalen 10 år! Startskottet blev en spektakulär multimediaversion av Richard Wagners Tristan och Isolde skapad av festivalens konstnärlige ledare, dirigenten Esa-Pekka Salonen, videokonstnären Bill Viola och regissören Peter Sellars.

    Därefter följde jubileumskonsert med dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev tillsammans med Nina Stemme och Sveriges Radios Symfoniorkester. På programmet: europeiskt uruppförande av Anders Hillborgs Sirens och Salomes offerdöd av Richard Strauss.
    Festivalen fortsatte sedan på Kungliga Operan med första gästspelet någonsin i Sverige med Mariinskijbaletten. Repertoar: Rodion Sjtjedrins Den lilla puckelryggiga hästen.

    I övrigt innehöll festivalen Tomas Tranströmers dikter i ett program med Krister Henriksson och Nina Stemme, Baltic Composers Project - tre uruppföranden av nyskrivna orkesterverk dirigenten Susanna Mälkki, Sveriges Radios Symfoniorkester och Peter Mattei, baryton under
    ledning av chefsdirigenten Daniel Harding, klarinettisten Martin Fröst tillsammans med Baltic Youth Philharmonic och avslutningsvis Beethovens Symfoni nr 9 med 85-årsjubilerande Herbert Blomstedt.

  • Festivalen invigdes med firandet av de baltiska staternas 20 år av självständighet. En mänsklig kedja bildades till minne av Den baltiska kedjan 1989. Kulturministrarna från Estland, Lettland, Litauen och Sverige var närvarande också vid konserten med ensembler från alla tre länderna.

    Jan  Eliasson och forskaren Lena Lid Falkman höll ett seminarium om Dag Hammarskjölds ledarskap.

    Unga musiker blev ett genomgående tema: Sveriges Nationella Ungdomssymfoniorkester, Baltic Youth Philharmonic och I, Culture Orchestra samlade tillsammans musiker från 16 länder.

    Mariinskijteatern besökte Kungliga Operan med två föreställningar: Den förtrollade vandraren av Rodion Sjtjedrin och Fallet Makropulos av Leos Janacek.

  • Valery Gergiev, Daniel Harding, Riccardo Muti, Esa-Pekka Salonen, världsdirigenterna flockas i Stockholm för åttonde gången. För Riccardo Mutis del var det dock första gången på 30 år hos Sveriges Radios Symfoniorkester. 

    En ny orkester såg dagens ljus när Esa-Pekka Salonen invigde Sveriges Nationella Ungdomssymfoniorkester.

    Tonsättarna Veljo Tormis och Arvo Pärt från Estland besökte festivalen när Lettlands Radiokör framförde deras musik under ledning av Tõnu Kaljuste.

    Verk av Catharina Palmér, Britta Byström, Ylva Q Arkvik och Katarina Leyman uruppfördes under.

  • Östersjöfestivalen uppmärksammade 70-årsminnet av andra världskrigets utbrott 1939 med temat Fred och försoning. 1 september hölls en konsert i Storkyrkan med polska unga musiker. Jan Eliasson och biskop emeritus KG Hammar talade på temat försoning. Jan Eliasson tog även initiativ till seminariet ”Drar vi rätt slutsatser av dagens kriser” - om hur en upprepning av 30-talets utveckling från ekonomisk kris till krig kan undvikas.

    World Orchestra for Peace med musiker från hela världen under ledning  av Valery Gergiev gästade festivalen.

    Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören besökte Bryssel på uppdrag av regeringen i samband med att Sverige inledde sitt ordförandeskap i EU.

  • Väst-Östliga Divanorkestern är sammansatt av unga musiker från hela Mellanöstern. Orkestern förkroppsligar tanken att det går att samlas kring ett gemensamt mål över alla kulturella och politiska gränser, ett genuint fredsprojekt. Dirigenten Daniel Barenboim och hans starka ledarskap visar vägen till att våga möta det som är annorlunda och respektera det. Östersjöfestivalens grundtanke!

    Under festivalen uruppfördes Holocene, oratorium och videoverk om människans plats i tiden med musik av Jonas Bohlin, text av Maj-Gull Axelsson och film av Lars Siltberg. På podiet: Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av Esa-Pekka Salonen.

  • Ännu en gång musicerades det på fartygen mellan Helsingfors och Stockholm. Fem kvällar intogs dansscenen på Silja Symphony av orkestermusiker.  I  Berwaldhallen samlades som vanligt världsartisterna. På programmet bland annat Sverigepremiär av Berlioz ”Benvenuto Cellini” konsertant med Mariinskijteatern och Valery Gergiev, ”La Passion de Simone” av Kaija Saariaho med Finska Radions Symfoniorkester och Esa-Pekka Salonen samt Carmina Burana av Carl Orff med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och Lettlands radiokör under ledning av Manfred Honeck.

  • Det fjärde året märktes det att festivalen hunnit etablera sig på ett tydligt sätt hos publiken och i media. Några höjdpunkter bland konserterna var Mahlers åttonde symfoni med Esa-Pekka Salonen och Sjostakovitj sjunde symfoni med Valery Gergiev.

    Kultur och Näringsliv studerade ledarskap utifrån ett orkesterperspektiv tillsammans med Esa-Pekka Salonen och Stockholms Nya Kammarorkester, SNYKO.  WWF höll seminarier med miljötema varje dag under festivalen.

  • Förutom i Stockholm hölls konserter i Åbo, Helsingfors, Tallinn och Gdansk. Dessutom konserterades det på ute havet mellan Stockholm och Helsingfors. Musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester, Helsingfors Stadsorkester och Mariinskijteaterns orkester spelade tillsammans på  Silja Serenade under ledning av Esa-Pekka Salonen, Valery Gergiev och Manfred Honeck.

    Andra höjdpunkter var Boris Godunov med Mariinskijteatern på Kungliga Operan och  Kullervosymfonin med Sveriges Radios Symfoniorkester och Esa-Pekka.

  • Musikens förmåga att skapa kommunikation över språkliga gränser demonstrerades i Sibelius Symfoni nr 1 där musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester och Mariinskijteaterns orkester satt varannan svensk, varannan ryss. Ett starkt musikaliskt minne för alla inblandade. Operakören och Radiokören sjöng tillsammans för första gången någonsin när Verdis Requiem framfördes i Stadshuset.

    Mariinskijteaterns gästspel på Kungliga Operan med Näsan av Sjostakovitj blev en total succé.

  • Den första Östersjöfestivalen samlade solister och dirigenter i världsklass, fem orkestrar och fyra körer från Sverige, Tyskland, Estland, Ryssland och Finland. Den blev en manifestation av tanken som besjälade de tre grundarna Michael Tydén, Esa-Pekka Salonen och Valery Gergiev: att skapa en plattform för samverkan mellan Östersjöländerna, som nu sedan ca tio år tillbaka åter kunde umgås fritt. Konserter hölls i Stockholm, Viborg och St Petersburg.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista