Bengt Olson - konstnär

I en programserie sommaren 2011 följer vi konstnären Bengt Olson från en fattig uppväxt i  Kristinehamn till de största gallerierna i Paris. Bengt Olson berättar om sina möten med Endre Nemes och Fernand Legér, Pablo Picasso, Jean Paul Sartre och Thor Heyerdahl och om de stora offentliga utsmycknigarna. Det är Ulla Walldén som producerat serien.

  • Del 1

    Det är något till resa han har gjort, konstnären Bengt Olson. Från en fattigt men i anden rik uppväxt i småstaden Kristinehamn till de största gallerierna i Paris. En resa som innebar att Kristinehamn fick ta emot Picassos största monumentalverk, och som gjorde Bengt Olson själv till den konstnär som fått göra flest offentliga utsmyckningar i konstens huvudstad. Kolossalverk som krävde oerhört hårt arbete och kunde ha kostat Olson hälsan.

    I en programserie som spelades in på hösten 2010 möter vi den idag i högsta grad aktive målaren, idag bosatt i Paris, i Göteborg och om somrarna i Sjötorp vid Vänern med hustrun Cric. Sommaren 2011 är Bengt Olson aktuell i utställningen "Konstens Kungar" på Kalmar Slott.

    Bengt Olson har också upplevt många spännande människomöten, och inte sällan har slumpen spelat in. I det första avsnittet i radioserien "Olson, konstnär" berättar han om mötet med Jean-Paul Sartre, den store franske filosofen och författaren Ivar Lo Johansson.

  • Del 2

    Konstnären Bengt Olson växte upp i ett fattigt men kulturellt rikt hem i Kristinehamn. Hans förlädrar var båda mycket intresserade av konst. Den lille pojken fick också tidigt börja använda färg och penslar. Faderns oförlösta drömmar om att få studera konst vid Valands konstskola blev också den unge Bengts dröm- fast i ett barns fantasiversion!

  • 5:44 min

    Avsnitt Tre:

    Redan som 15- åring kunde kristinehamnskonstnären Bengt Olson börja försörja sig på sitt bildskapande. Spargrisen fylldes när på 18- årige Bengt Olson hållit sin första konstutställning hemma i Kristinehamn 1948. Han tjänade lite pengar på många andra sätt, t.ex. genom att sälja fjädrar till stans hattmodist och som privatspanare. Bengt hade bestämt sig- han skulle till Paris! En sak hade han lärt sig i det fattiga barndomshemmet- räkna inte med att få några pengar från någon annan. Du måste själv förtjäna dem.

  • Del 4

    Avsnitt Fyra:

    När Bengt sökte in och antogs vid Valands kontskola i Göteborg samma år var han en av skolans yngsta elever någonsin, och Parisresepengarna fick bli studiemedel. Bengt fick nu chansen att göra det som hans far alltid drömt om, att utbilda sig till konstnär. Bengts konstlärare, den energiske ungerske målaren Endre Nemes hade tillträtt som lärare 1947 och moderniserade både lokaler och undervisning, om än under stor auktoritet och med en sträng yrkesmoral som imponerade på den unge Olson. Man skulle jobba hårt vid sitt staffli varje dag, precis som en vanlig arbetare!

  • Del 5

    Bengt Olsons konstnärsambitioner förde honom till Paris och till den åldrige Fernand Legérs målarskola. Legér som varit en av Bengt Olsons stora idoler hade ett tydligt budskap till sina elever: "Jag lär er grunderna för konst och ni ska måla som mig! Om ni har en personlighet som konstnärer kommer ni att glömma mig och hitta ert eget uttryck."

  • Del 6

    Efter konstutbildningarna i Göteborg och Paris var den nu vuxne och nygifte Bengt Olson redo att börja söka sin egen personliga konststil. Han var inne i en svart period som ingen förstod. En del offentliga uppdrag blev det, som Kristinehamns stadshus där stilen är geometrisk konkretism. Han upplevde samtidigt Sverige som ett hopplöst land där de gamla vackra stadskärnorna revs och gjorde plats för 1960-talets varuhusbetong, exempelvis i hans egna barndomsstad Kristinehamn. Han bodde i Göteborg men besökte Paris gång på gång.

  • Del 7

    1960 återvände Bengt Olson  till sitt älskade Paris med hustru och en liten son. Det var tuffa år, hans språkkunskaper var magra och han kände sig isolerad. Men måleriet utvecklades och blev mer organiskt, likt en resa inne i kroppen i mikrokosmos eller detaljer i trädgårdens grönska.  Familjen flyttade hem till Sverige för att sonen skulle börja i svensk skola, men Bengt Olson fortsätta jobba i Paris, fast besluten att bli etablerad. Hans första utställning i Paris 1966 blev en succé.

    Bengt berättar också om sin vän Thor Heyerdahl, som han bland annat besökte Påskön tillsammans med.

  • Del 8 och 9

    Man kan inte gå förbi Bengt Olsons direkt avgörande inblandning i anskaffandet av Kristinehamns stora turistmagnet, Picassostatyn i Kristinehamns skärgård. Här återberättar han den smått osannolika händelsekedja som ledde fram till att Picassos största skulptur hamnade i Skymningen i Kristinehamns skärgård. En historia som inbegriper ett oväntat möte, en besannad vision och ett handlingskraftigt kommunalråd.

  • Del 10 och 11

    I början av 1970-talet  var konstnären Bengt Olson en välkänd nordisk målare i konstens huvudstad efter flera framgångsrika separatutställningar. Han fick nu också sitt första stora uppdrag för offentlig utsmyckning i Paris. Bengt Olson skulle smycka en prefektur, en gigantisk byggnad som uppfördes i en av de nya ytterstäderna till Paris. Väggen var av betong och Olsons idé var att använda samma teknik som använts på Picasso-statyn vid Skymningen. Men att blästra i betong på en 800 kvadratmeter stor vägg skulle visa sig vara ett nästan övermäktigt uppdrag och Bengt fick göra hela jobbet själv, sedan vännen och blästringsexperten Carl Nesjar insjuknat.

  • Del 12

    Efter arbetet med departementsprefekturen i Créteil var Bengt Olsson eftertraktad som konstnärlig utsmyckare i Paris. Redan på invigningen av det första arbetet fick han nästa uppdrag. Han skulle jobba med kakelplattor och med väggarna i en badhall och en ishockeyhall. Även detta uppdrag blev omfattande och krävde mycket planering, inte minst eftersom den färg som användes för den ena stora hallen var närmast omöjlig att se skillnad på innan plattorna var brända.

    Justitepalatset och vägporten till en av de stora motorvägsinfarterna söderifrån var andra stora uppdrag. Just vägporten Porte de Saint-Cloud kan vara ett av landets mest exponerade konstverk eftersom det passerar en halv miljon bilar här- dagligen.

  • Del 13

    Även om Pablo Picasso aldrig besökte Kristinehamn och invigningen av hans berömda staty, så fick Bengt Olson möta Picasso. Det skedde i samband med ett galleribesök, och plötsligt började Picasso arrangera en installation.

  • Del 14

    Konstnären Bengt Olson från Kristinehamn och Paris har försörjt sig som konstnär i 65 år nu, från debuten runt 15-årsåldern till de dryga 80 år han är idag. För honom är konstnärens jobb ett yrke som man går till och utför varje dag. Och även om hans syn nu försämrats ganska mycket tycker Bengt Olson att det mogna konstnärsskapet är mera avspänt och att han idag målar friare.

  • Del 15

    Bengt Olsons långa karriär som välrenommerad konstnär i Paris kröntes år 2001 med en stor retrospektiv utställning på Musée Maillol. Han var då den förste skandinav och den förste nu levande konstnär som fick fylla hela det stora galleriet med sina verk.

  • Del 16

    Bengt Olson lever med sin hustru Cric i Paris större delen av året, men har också har ett sommarviste kvar i Sverige, vid Vänern. Här köpte han för ett antal år sen "världens fulaste hus" och han trivs han ypperligt med nyrökt sik till lunch från sjöbodarna intill slussarna.

    Ulla Walldén och Bengt tog en promenad ner till slussarna i Sjötorp, där ett av Bengt Olsons senaste offentliga konstverk finns, "Vattentrappa".

  • Del 17

    Förfulade stadsmiljöer och ointresse för att ge konstnärerna mera plats i samhällsplaneringen har alltid irriterat Bengt Olson. Nu går han till storms mot en låg järnvägsbro som planeras över Göta Kanal i Motala. Visserligen ska bron vara öppningsbar, men Bengt Olson befarar att den i verkligheten kommer att ha mycket begränsade öppettider och att detta kommer att försvåra framtida sjötrafik på Göta Kanal.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista