Appendix: Fler synpunkter på medieutvecklingen

Syftet med webboken Journalistik 3.0 - medieormen ömsar skinn är att samla så många synpunkter som möjligt på medieutvecklingen, för att diskussionen ska bli mångfasetterad. Här publiceras textbidrag av Göran Ejemyr och Lars Johannesson.

  • APPENDIX

    Dagens massmedieutbud är för den vanlige konsumenten oöverskådligt. Mot denna bakgrund är det något paradoxalt att de svenska radiolyssnarna i trettio år från starten 1925 bara hade tillgång till ett enda riksprogram, som dessutom hade sändningsuppehåll på för- och eftermiddagar och inte alls sände på nätterna. För tv:s del handlade det om 13 år innan TV2 började sända 1969.

  • APPENDIX

    Det svenska radio och tv-monopolet upphörde med början 1987. Tidningarna blev snabbt kommersiella aktörer på den marknad som nu öppnade sig.

  • APPENDIX

    Mitten av 1800-talet såg födelsen av de storinternationella företagen. Det första världskriget gav upphov till de multinationella företagen och under de två senaste årtiondena har de globala företagen vuxit fram. De storinternationella företagen köpte upp råvaror och komponenter varhelst de stod att finna, producerade allt i hemlandet och sålde sina varor globalt.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista