KOMMENTARSDEBATTEN

Thorbjörn Carlsson: Dialog med publiken i allmänhetens tjänst

KOMMENTARSFÄLT. Kalla mig naiv, men jag tror verkligen på journalistik i allmänhetens tjänst. För mig är det viktigt att det jag gör på jobbet blir relevant för dem som lyssnar på nyhetssändningarna eller läser artiklarna. Men hur vet man att det är så?
   Thorbjörn Carlsson, nyhetschef på P3 Nyheter, gör en reflektion i debatten om kommentarsfälten.

Blev någon gladare, mer allmänbildad, upprörd eller ens intresserad av nyheten de hörde nyss?
   De här frågorna ställer sig många journalister då och då. Förr blev svaret sällan varken opartiskt eller vetenskapligt. En kollegas, väns eller chefs kommentar var ofta de enda reaktionerna man fick.

Idag är det annorlunda. Nu märker jag direkt när publiken tycker en story är relevant. Sociala medier är självklart en viktig källa, men även kommentarerna på vår sajt ger mig kvitto på hur vår journalistik uppfattas.
   Jag borde med andra ord vara nöjd nu när jag får fler reaktioner. Ändå är det inte riktigt så enkelt. Låt mig ge tre exempel.

Första gången jag var med om en storm av kommentarer på en nyhet var det en jäkla kick. Jag blev glad över att så många brydde sig om vår toppstory för dagen. De tre grundarna av The Pirate Bay hade nyss fällts i tingsrätten och reaktionerna var starka bland våra lyssnare. Deras reaktioner stärkte min övertygelse om att vi gjort rätt som vikt stora delar av våra sändningar de senaste dagarna åt att bevaka rättegången och belysa konflikten från så många håll vi kunnat komma på.

Andra gången vi överöstes av kommentarer gällde nyheten också The Pirate Bay. Vår granskning av tingsrättens domare och hans fritidssysslor fick många lyssnare att engagera sig i ämnet jäv, samtidigt som lyssnarna tipsade oss om tänkbara uppföljningar. För mig innebar det dubbel glädje. Det blev många ryggdunk och mycket uppmärksamhet för redaktionens journalistik, men jag gladde mig också åt att vi inspirerat så många av våra lyssnare att själva gräva fram fakta och på det sättet försöka bidra.

Tredje gången var inte alls lika rolig. Ämnet var arbetsgivares syn på unga som vill bära slöja. Istället för ryggdunk och beröm blev vi utsatta för hat och anklagade för partiskhet. Det var tufft. Framförallt för de två reportrar som gjort granskningen. Istället för att ge tips tyckte flera av dem som kommenterade att det snarare var intressant att kritisera utseendet på reportrarna. Det bidrog till nedstämdhet på redaktionen och en diskussion om kommentarernas värde för publiken.

De här exemplen tycker jag visar tydligt varför de anonyma kommentarerna kan vara både viktiga och jobbiga att hantera för en nyhetsredaktion. Å ena sidan skapas fantastiskt mycket energi när publiken dunkar oss i ryggen och tipsar oss om hur vi kan göra ännu mer bra journalistik. Å andra sidan gör det ont att se hur reportrar mår dåligt när de fått orättvis kritik och kränkande kommentarer .
   Tyvärr tror jag inte att man kan få det ena utan det andra. Däremot är jag övertygad om att om man som nyhetsredaktion frågar, svarar, förklarar och försvarar sin journalistik minskar hatet och missunnsamheten.

Dessutom blir i bästa fall resultatet att vi inte bara får bekräftelse på att vi gjort relevant journalistik utan också får hjälp att bli ännu bättre.

Thorbjörn Carlsson
Nyhetschef på  och gruppchef för
Alltid Nyheter, Sveriges Radios nya webbnyhetskanal

Tidigare i Medieormen:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista