• KOMMENTAR

    Sveriges Radio och Mittmedia har kommit överens om en gemensam kreddningspolicy som går ut på att företagen ska bli bättre och mer generösa med att kredda och länka till varandras artiklar och inslag.
       Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, kommenterar varför Sveriges Radio har ingått denna överenskommelse.

  • DEBATT/REPLIK
    P4 Jämtlands kanalchef svarar Malin Crona

    Förra veckan gjorde Sveriges Radio P4 Jämtland en granskning av Östersunds kommuns kostnader för hotellövernattningar. Efter att kommundirektören med familj fått utstå näthat på grund av publiceringen valde P4 Jämtland att ändra rubriken, vilket frilansjournalisten Malin Crona tycker är fel Hon skriver i ett debattinlägg: "Att ge efter för hatare hör inte hemma i en demokrati"
     Här svarar Ricky Karström, P4 Jämtlands kanalchef och ansvarige utgivare, på Malin Cronas kritik.

  • DEBATT

    Förra veckan gjorde Sveriges Radio P4 Jämtland en granskning av Östersunds kommuns kostnader för hotellövernattningar. Bland annat intervjuades kommundirektören Anders Wennberg, som efter publiceringen fick motta mycket näthat. P4 Jämtland beslutade då att ändra rubriken i webbpubliceringen, något som frilansjournalisten Malin Crona tycker var fel väg att gå.

  • Journalistik 3.0

    Under 2015 ökade den digitala lyssningen på Sveriges Radios egna digitala plattformar med nära trettio procent och på externa podddplattformar med över femtio procent. Vårt starka fokus på lyssning ger tydlig effekt, konstaterar Martin Jönsson, digital direktör på Sveriges Radio.

  • PODDRADIO

    Denna höst är det fem år sedan Medieormen började prata om kombinationen traditionell journalistik och sociala medier - journalistik 3.0. Hur jobbar Sveriges Radio med journalistik i sociala medier idag? Hur långt har vi kommit och vad behöver vi bli bättre på? Medieormen har varit på den fjärde upplagan av Sveriges Radios årliga superuserkurs i sociala medier (7-8 oktober 2015) och pratat med arrangörerna Robert Jacobsson och Emma Hallenberg samt två av deltagarna – Ebba Granath, programledare P4 Malmöhus och Susanne Nobel, nyhetssändare P4 Väst.

    Programledare är Medieormens redaktör Cecilia Djurberg.

  • DEBATT

    Mobilen först. Så har många medieföretag, även Sveriges Radio, sagt i sina programförklaringar i flera år. Nu är vi där, på flera sätt. Men det är en utveckling som innebär stora utmaningar.
       Martin Jönsson, biträdande programdirektör på Sveriges Radio, har läst nya upplagan av Pew Research Centers årliga rapport State of the News Media och kommenterar hur medieutvecklingen beskrivs i den.

  • PODDRADIO
    Medieormenpodden

    Konferenssäsongen blommar och Medieormens korridorsgrannar har varit på South by Southwest, SXSW, i Austin, Texas; på Grävseminariet i Jönköping; på Webbdagarna i Stockholm och på Eurovision Social Media Trends Summit i London. Här rapporterar och trendspanar Sveriges Radios Christian Gillinger, Yasmine El Rafie och Per Palmqvist om journalistik, teknik och interaktivitet i Medieormenpodden. Programledare: Cecilia Djurberg, redaktör Medieormen.

  • DEBATT
    Webb-tv från Publicistklubben.

    Måndag 2 mars deltog Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne i en debatt på Publicistklubben i Stockholm om framtiden för public service. 
       PK-debatt livesändes kan ses i efterhand här. Kvällen inleddes med en intervju med PO Ola Sigvardsson.  Därefter ägde debatten "Public service - vad får det kosta?" rum och i panelen medverkade förutom Benkö och Stj'ärnepanelen medverkar förutom Benkö och Stjärne även Leif Pagrotsky (S), fd kulturminister, och Mats Johansson (M), kolumnist i SvD och Medievärlden.

  • DEBATT

    Undersökningsföretaget Novus har för första gången i en stor publikundersökning frågat hur publiken ser på förhållandet public service-radio och samhällsnytta. Svaren ger en tydlig bild av vad Sveriges Radio betyder för lyssnarna.
       Jan Petersson, direktör Analys och kommunikation på Sveriges Radio, sammanfattar resultatet av undersökningen.

  • DEBATT

    Myndigheten för radio och tv har fått i uppdrag av förra regeringen att besvara frågan "Hur påverkar public service marknaden i det nya medielandskap som växer fram?"
       En utmanande fråga. Dessutom ska myndigheten anlysera systemet med förhandsprövning och vid behov föreslå ändringar. Sveriges Radios vd Cilla Benkö och programdirektör Björn Löfdahl kommenterar uppdragen och menar att det avgörande sedan blir vad analysen i nästa steg ska användas till.

  • WEBB-TV

    I måndags medverkade Medieormens redaktör Cecilia Djurberg tillsammans med Metros/Viralgranskarens Jack Werner och Nyheter 24:s Henrik Eriksson i Publicistklubbens debatt med rubriken "Klickad eller kickad, bli digital eller dö!" En diskussion om kommersiell påverkan, som jakten på klick och delningar, på journalistiken. Om källkritik och kvalitet samt spaningar in i framtidens medielandskap. Moderator var Viktor Barth-Kron från Publicistklubbens styrelse tillika DN-medarbetare.