• ARTIFICIELL INTELLIGENS

    Kommer robotar att ta över journalistiken? Det är en fråga Medieormen ställt tidigare, och mediebranschen fortsätter att ställa sig. Vissa undrar dock snarare ”När tar robotarna över journalistiken?” För de automatiskt genererade nyhetstexterna finns redan. Men för att ytterligare närma sig svaren på dessa frågor behöver man kanske ställa några ytterligare. Vilket forskare nu har gjort, till journalister, i studien "When reporters get hands-on with robo-writing." Journalisterna svarade bland annat att nackdelen med automatiserade nyheter är att kontext och kreativitet kan gå förlorad, men att snabbheten är en fördel.
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg har läst studien.

  • POLITIK OCH STATISTIK

    Den som valde att tro på opinionsmätningarna inför USA-valdagen kunde bli överraskad av valresultatet. På statistikoraklet Nate Silvers blogg FiveThirtyEight finns en läsvärd text som ger lite klarhet, och väcker tankar om hur journalistiken egentligen ska förhålla sig till opinionsmätningar.

  • POLITIK OCH STATISTIK
    Presidentvalbevakningen granskad med hjälp av AI

    En intressant sak att studera under den pågående presidentvalskampanjen i USA är mediernas förhållningssätt till kandidaterna och deras utspel. Inte minst till utspelen i sociala medier. Inte minst till Donald Trumps utspel.
       Ett experiment där USA-valbevakningen studerats kritiskt med hjälp av AI (artificiell intelligens) väckte Medieormens nyfikenhet.

  • JOURNALISTIK 3.0
    Tips/Datajournalistik

    Om du hör till dem som är sugen på att söka i och analysera Panama Papers, eller andra stora datamängder, utan att använda molntjänster, har den tyske journalisten Markus Mandalka sammanställt bra tips.

  • DEBATT

    Den statliga medieutredningen, som leds av Anette Novak, beställde i somras en artikel av Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå Universitet, till en kommande forskningsantologi. När artikeln var klar fick Snickars veta att den refuserats på grund av hans engagemang i den av privata mediebolag tillsatta public service-kommissionen.
        Om detta skrev Snickars i DN Kultur idag. Medieormen blev såklart nyfiken på artikeln, fick läsa den och bad sedan att få publicera den som en debattartikel eftersom den innehåller för medieutvecklingen intressanta resonemang om den digitala datainsamling som påverkar en så stor del av våra onlineliv och vår medieutveckling - och som ger upphov till en mängd frågor om inte minst integritet, internetlogik och medieekonomi. 

  • PODDRADIO

    Förra veckan ägde två konferenser rum i Stockholm som båda handlade om digital utveckling som berör journalistiken: Internetdagarna och News Impact Summit. Medieormens kollegor Arna Sunje, Victoria Gaunitz och Emma Hallenberg pratar med Medieormens redaktör Cecilia Djurberg om vad de hörde och lärde sig på konferenserna. Ett samtal om journalistisk- och sociala medier-statistik, om fängslande rapportering om flyktingkrisen, om journalistiska redskap och om digital säkerhet.

  • JOURNALISTIK 3.0
    Gamification

    Att väcka engagemang för journalistiken är en av de viktiga utmaningarna i konkurrensen om publikens tid. Gamification, eller spelifiering, av nyheter är en metod som prövas allt mer på redaktioner. Det är i sig inget nytt, vi har till exempel länge haft korsord i tidningar, men digitaliseringen har fått de nyhetsrelaterade quizen att blomstra och helt nya, journalistiska format att uppstå.
       Men det finns ytterligare utvecklingspotential i mötet mellan journalistik och spel. Medieormen har läst och inspirerats av Maxwell Foxmans rapport Play The News – Fun and Games in Digital Journalism.

  • PODDRADIO
    Medieormenpodden

    Konferenssäsongen blommar och Medieormens korridorsgrannar har varit på South by Southwest, SXSW, i Austin, Texas; på Grävseminariet i Jönköping; på Webbdagarna i Stockholm och på Eurovision Social Media Trends Summit i London. Här rapporterar och trendspanar Sveriges Radios Christian Gillinger, Yasmine El Rafie och Per Palmqvist om journalistik, teknik och interaktivitet i Medieormenpodden. Programledare: Cecilia Djurberg, redaktör Medieormen.

  • JOURNALISTIK 3.0

    I helgen ägde hackathonet Hack for Sweden rum i Stockholm. 20 myndigheter låg bakom denna andra upplaga av arrangemanget och bidrog med öppen data åt teamen som under 24 timmar tävlade i att utveckla nya tjänster och produkter utifrån just myndighetsdata. Vinnartjänsten Varsko.se byggdes av studenter från Linköpings Universitet och varnar för olyckor och katastrofer.

  • JOURNALISTIK 3.0

    Så kallade infographics kan vara både pedagogiska och spridningsvänliga om de görs bra. På senaste upplagan av journalistikkonferensen news:rewired i London bjöd frilansdesignern Lulu Pinney på tips om hur man visualiserar sitt berättande bra med infografik.

  • JOURNALISTIK 3.0
    Datatjournalistik

    Att bryta ner texter i sökord och fraser kan ibland behöva göras journalistiskt - antingen för att researcha omfattande textmassor eller kanske för att få inspiration till vinklar eller grafiska, överskådliga presentationer. Och det är enkelt att lära sig den här typen av textanalyser. Medieormen har hittat en snabbkurs.

  • JOURNALISTIK 3.0

    I helgen drar årets upplaga av Melodifestivalen igång och med detta såklart även en massiv mediebevakning. Och alla som rapporterar om denna schlagerfest år efter år funderar säkerligen på hur bevakningen går att förnya.
       Det har inte minst ett gäng datanördar gjort – och skapat tjänsten Mellokollen.se som analyserar tävlingsbidragens texter. 

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista