• BOKRECENSION

    I en samtid med obegränsad tillgång till information dygnet runt och där till och med journalistkåren börjat använda begrepp som "falska nyheter" är det lätt att börja undra: Varför är allt så dumt? Hur blev det så här? Varför kan inte människor skilja på sant och falskt? Vart bär det av härifrån? Och vad ska mediebranschen göra?
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg önskar trevlig sommar med ett dystert men läsvärt boktips: The Death of Expertise - The Campaign Against Established Knowledge and Why it Matters av Tom Nichols.

  • VIRTUAL REALITY

    Virtual reality är nästa stora grej som snart inte längre är nästa stora grej, eftersom tekniken och tillgängligheten utvecklas snabbt och allt fler satsningar görs. Nyligen hade exempelvis Londons National Theatre världspremiär för VR-produktionen Draw me Close, som designats med Google-verktyget Tilt Brush där man kan måla i 3D.

  • ARTIFICIELL INTELLIGENS

    Kommer robotar att ta över journalistiken? Det är en fråga Medieormen ställt tidigare, och mediebranschen fortsätter att ställa sig. Vissa undrar dock snarare ”När tar robotarna över journalistiken?” För de automatiskt genererade nyhetstexterna finns redan. Men för att ytterligare närma sig svaren på dessa frågor behöver man kanske ställa några ytterligare. Vilket forskare nu har gjort, till journalister, i studien "When reporters get hands-on with robo-writing." Journalisterna svarade bland annat att nackdelen med automatiserade nyheter är att kontext och kreativitet kan gå förlorad, men att snabbheten är en fördel.
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg har läst studien.

  • TEORI & METOD
    Medieormen har sammanställt tips och diskussioner

    Den senaste tiden har utmaningen att rapportera om makthavare som ljuger aktualiserats och diskuterats flitigt bland journalister. Många intressanta texter med tips och förslag på utvecklade metoder har skrivits. Här sammanfattar och länkar Medieormen till några.

  • SOCIALA MEDIER

    Varför blir det ibland dålig stämning och trollfest när vi diskuterar på nätet? Ny forskning visar att användarnas humör och diskussionens sammanhang påverkar risken för att de börjar bete sig som troll. I studien ”Anyone Can Become a Troll: Causes of Trolling Behavior in Online Discussions” drar forskare slutsatsen att vem som helst kan bli ett nättroll.
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg har läst den.

  • ÅRSKRÖNIKA

    Medieåret 2016 var ett år då branschen å ena sidan jagade det nya svarta, med allt fler satsningar på teknisk utveckling, som AI, VR och 360-video, samt sände mer live än någonsin. Och å andra sidan krisade med ännu fler nedskärningar och ännu fler publicistiska utmaningar - inte minst i samband med USA-valet. Det var också ett år då 115 journalister dödades i tjänsten.
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg minns, reflekterar och hoppas, med hjälp av några andra mediespanare.

  • Internetdagarna 2016

    Årets upplaga av Internetdagarna i Stockholm präglades mycket av de kriser och problem som kopplas till internet och som dominerat den senaste tidens debatter: desinformation, fejknyheter, politisk polarisering, integritetsfrågor och datasäkerhet. Men ett ljus anades i den ganska dystopiska internettunneln, för flera av talarna förmedlade känslan av att det trots alla problem ändå finns goda möjligheter att göra fantastiska saker med den teknik vi har nu och med vetskapen om vilka problemen är.
       Medieormen var där och sammanfattar sina intryck.

  • POLITIK OCH STATISTIK

    Den som valde att tro på opinionsmätningarna inför USA-valdagen kunde bli överraskad av valresultatet. På statistikoraklet Nate Silvers blogg FiveThirtyEight finns en läsvärd text som ger lite klarhet, och väcker tankar om hur journalistiken egentligen ska förhålla sig till opinionsmätningar.

  • NY STUDIE OM MODERERING AV KOMMENTARER

    I en ny studie har forskare undersökt hur publiken upplever olika modereringsmetoder i kommentarsfält och diskussionstrådar om journalistik. De kommer bland annat fram till att redaktionens sätt att svara påverkar såväl intresset för att delta i diskussioner som trovärdigheten för journalistiken.
       Medieormen har läst studien ”Not Funny? The Effects of Factual Versus Sarcastic Journalistic Responses to Uncivil User Comments.”

  • “Om vi verkligen värderar yttrandefrihet så mycket som den här bokmässan kan få oss att tro, så gör vi inte tillräckligt.” Så formulerade sig kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke i sitt invigningstal på Bokmässans yttrandefrihetsscen på torsdagmorgonen.
       Medieormen har varit i Göteborg och hört många visa ord om yttrandefrihet.

  • DEBATT

    Idag läste jag en intressant och välskriven krönika av Aase Berg i DN med rubriken ”Tyckandet är ett opium för folket.” Texten är en del i DN Kulturs serie ”250 år av frihet” som uppmärksammar den jubilerande tryckfrihetsförordningen. Med den nya Instagram-uppdateringen i bakhuvudet fastnade jag särskilt för Bergs träffsäkra liknelse av bilden på sociala medier som ”ett babygym för vuxna”.
       Medieormens redaktör Cecilia Djurberg hoppas att åtminstone journalistiken snart ska rulla ut ur babygymmet.

  • DEBATT

    Utan publik ingen teater. Något liknande kan nog sägas om journalistik. För utan publiken är journalistiken inte mycket att ha. Men till skillnad från teaterarbetare så förefaller journalister väldigt ointresserade av publiken – utöver dess bidrag till ekonomin eller till klick- och delningsstatistiken förstås. Men där tenderar journalister att se publiken som en stor, odefinierad, anonym och näthatande massa, trots att den egentligen utgörs av individer med olika åsikter och preferenser. Det är dags att vi börjar prata om vår syn på publiken, tycker Medieormens redaktör Cecilia Djurberg.

  • Måndag 21 mars fyller Twitter 10 år. Samtidigt pratar allt fler om att socialamedierplattformen som i begynnelsen benämdes mikroblogg håller på att dö. Om detta handlar Medieormens podd denna gång.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista