Små tavlor gör mattelektioner effektivare

1:22 min

En egen liten whiteboard där varje elev visar om den hängt med på mattelektionen eller inte kan vara ett sätt för läraren att bättre anpassa nästa lektion efter elevernas kunskaper.

 Nu prövar lärare nya metoder för att förbättra undervisningen i matematik, eftersom svenska elevers kunskaper blivit sämre än tidigare.

I ett stort forskningsprojekt i Umeå lär sig läraren Göran Sjödin bland annat nya sätt att snabbt ta reda på varje enskild elevs kunskapsnivå.

– Istället för att som förr då eleverna räckte upp handen för att svara,  vilket inte ger mig information om vad varje elev kan, så skriver man upp det. Då kan jag snabbt se vilka som behöver mer hjälp, säger läraren Göran Sjödin.

Formativ bedömning kallas den metod som i korthet går ut på att göra tätare och effektivare bedömningar av elevernas kunskaper.

I Umeå har man kopplat samman lärare och forskare för att analysera nya pedagogiska metoder. Till exempel har varje elev i projektet en liten bärbar whiteboard tavla där dom skriver ner svaren på en uppgift som matteläraren ger dom i slutet på lektionen.

En annan metod är att använda det som kallar för passerkort. Det är att eleverna lämnar in ett kortfattat skriftligt svar när dom passerar dörren efter lektionens slut. Uppgifter som läraren snabbt rättar och som ger stöd för hur nästa lektion ska planeras.

Metodiken bygger på att läraren får verktyg att detaljplanera undervisningen efter den kunskapsnivå som klassen har, tack vare de här täta bedömningarna. Istället för det som är vanligt idag att man i slutet av terminen kollar av kunskapsnivån och sedan bedömer hur kommande termin ska planeras.

– Ju bättre man kan veta hur varje elev kan och hur de tänker och hur ofta man kan göra det, ju effektivare blir det här. Många lärare har inte tillräckligt effektiva strategier för det här idag, säger Torulf Palm, docent i matematikdidaktik vid Umeå universitet och som leder forskningsprojektet.

Reporter Torbjörn Bergström
vet@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista