En säng där en fot sticker ut.
Att sova mellan sex och tio timmar verkar bäst för hälsan. Foto: Mikael Andersson/TT

Sömnens längd kan påverka din hälsa

Att sova mindre än sex timmar eller mer än tio timmar per natt kan ha negativa effekter på din hälsa. Det visar en ny och stor studie från Seoul National University College of Medicine .

I studien har över 133 000 koreaner i åldrarna 40 till 69 år undersökts. Forskarna har studerat sömnens längd kopplat till metabola syndrom som exempelvis högt blodtryck, bukfetma eller förhöjda sockervärden. 

I linje med vad man sett tidigare visade studien att både män och kvinnor påverkas negativt av att sova mindre än sex timmar eller mer än tio timmar per natt.  

Däremot verkade män påverkas mer negativt av för lite sömn, medan kvinnor fick fler hälsoproblem av att sova för mycket.

Studien är alltså ett ytterligare bevis på att lagom är bäst. 

Referens: Claire E. et al., Association between sleep duration and metabolic syndrome: a cross-sectional study, publicerad den 13 juni 2018 i BMC Public Health

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".