Genrebild på Facebook och Google samt Forum Romanum i Rom. Foto: Paul Sakuma/Janerik Henriksson/Martina Holmberg/TT. Montage: Sveriges Radio.
Blir Italine först med att införa hårdare skatter? Mitten: Forum Romanum, Rom. Foto: Paul Sakuma/Janerik Henriksson/Martina Holmberg/TT. Montage: Sveriges Radio.

Italien kan bli först med att införa hårdare skatteregler för nätjättarna

Parlamentarikern Gianni Melilla: Giganterna ska betala lika mycket
2:20 min

Italien kan bli det första EU-landet som genomför hårdare skatteregler för multinationella internetföretag som till exempel Facebook och Google.

EU har länge försökt komma åt nätjättarna som generellt betalar betydligt mindre skatt än andra vanliga företag, även här i Sverige. Vi hör den italienska parlamentsledamoten Gianni Melilla.

– Det är en skam, en skatteteknisk illusion, säger parlamentsledamoten Gianni Melilla. Varför ska inte de globala giganterna som Google och Facebook betala lika mycket skatt som andra, vanliga, företag?

Skälet till att internetjättarna slipper det, är att de inte behöver ha någon fast personal eller stor verksamhet på marken i länderna där de verkar. 

Deras marknad finns ju på nätet och produktionen av varor och tjänster sker – överallt. Då kan de välja var de vill låta sig beskattas – och lågskatteländer som till exempel Luxemburg är populära.

Det här gäller även Sverige. Nyhetssajten Breakit beräknar att till exempel Facebook förra året hade intäkter i Sverige på över en miljard kronor – baserat på hur många användare sajten har här.

Skatten, däremot, blev 2,5 miljoner – en bråkdel av vad svenska företag skulle ha fått betala.

Och i Italien handlar det om ännu större belopp: införs den nya skatten, kommer den italienska statskassan att växa med en dryg miljard.

Det här är en fråga som engagera hela EU, och står på dagordningen när finansministrarna möts i nästa vecka. 

Men det är Italien som redan har en plan som snart kan sättas i verket, redan i januari 2019. Idén är att belägga alla digitala transaktioner med en skatt på mellan 6 och 10 procent.

Om ett italienskt företag köper en annons eller en produkt på säg – Amazon – ska en procentsats av den intäkten betalas in till skattemyndigheten. Som ett slags moms, alltså. 

Exakt vilka digitala tjänster som ska omfattas av den nya skatten, blir klart i april. Förutom Google och Facebook lär det handla om AirbnB, Netflix, Spotify, och Apple.

I veckan klubbade den italienska senatens budgetutskott igenom förslaget, som inte lär möta några protester i parlamentet. Nästa vår är det val i Italien och det här är populärt bland italienarna som fortfarande känner av efterverkningarna från krisen för snart tio år sedan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".