Ett av Norwegians plan på Arlanda
Norwegian har beställt 220 nya flygplan och får hantera kostnaden i många år. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson / TT

Självsäkert Norwegian luftar vingarna

1:44 min

Flygbolaget Norwegian slår tilllbaka mot kritiken om att bolaget växer alldeles för fort. Norwegian har gått med förlust och nyligen ville British Airways köpa bolaget men fick nej.

– De som säger att Norwegian inte har en affärsmodell som fungerar, de har inte fattat hur lågprisflyg fungerar, säger Tore Østby som är vice vd och ansvarig för Norwegians långsiktiga strategi.

Norwegian kommer att gå i konkurs inom fem månader, det har Ryanairs vd Michael O'Leary sagt. Men det var i september, och helt nyligen ville British Airways moderbolag IAG köpa Norwegian.

British Airways fick nej. Norwegians ledning tror på affärsmodellen.
Men är Norwegian ett korthus?

Norwegian har haft svårt fram piloter, nya plan har försenats, och bränslepriserna stiger.

Efter en förlust på en miljard kronor under 2017 gjorde bolaget en förlust med två miljarder till under första kvartalet i år.

Bolaget har beställt 220 nya flygplan - en jättekostnad att hantera i många år.

Vad är det kritikerna inte förstår? Jo, just det att de många nya flygplanen är helt nödvändiga för Norwegian enligt vice vd:n.

– Har du de bästa planen är det ingen som kan slå dig, säger Tore Østby, som påpekar att nya plan drar mindre bränsle, och att planen blir billigare om man köper många.

Dessutom kan nya plan lätt hyras ut eller säljas. Därmed har bolaget spelrum i finanserna.

Flyganalytiker Ekot talat med säger Norwegian är en norsk stolthet och att det finns gott om norskt kapital att tillgå om Norwegian skulle behöva låna.

– Norwegian har slutat växa nu, säger Tore Østby. Dags att "höste", alltså skörda det man sått.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista