En elbil av tillverkaren Byton på en utställning i Kina i april i år.
En elbil av tillverkaren Byton på en utställning i Kina i april i år. Foto: Andy Wong/AP

Konkurrensen hårdnar om batteritillverkningen för elbilar

1:06 min

Den kinesiska elbilstillverkaren Byton uppger att man nu har säkrat motsvarande 4,3 miljarder kronor i riskkapital – pengar som delvis kan komma att användas i konkurrens med svenska Northvolt för att tillverka elbilsbatterier för den europeiska marknaden.

Bland investerarna bakom Byton finns bland andra en stor kinesisk batteritillverkare, Catl, som sedan tidigare gått ut med sina planer på en fabrik i Europa. Catl har i sin tur köpt in sig i företaget Valmet Automotive i Finland.

Byton, som nu alltså säger sig fått ihop motsvarande 4.3 miljarder kronor, leds av tidigare chefer från bland annat Tesla och BMW och förbereder enligt nyhetsbyrån AFP för en elbilslansering i Kina nästa år och i Europa 2020.

I förra veckan öppnade även världens största elbilstillverkare, likaledes kinesiska BYD, för att eventuellt bygga en europeisk fabrik.

Omställningen från fossildrivna fordon går snabbt och under fjolåret ökade försäljningen av elbilar globalt med 54 procent.

Batteritillverkningen enbart i Europa beräknas inom sju år vara värd omkring 250 miljarder euro.

Svenska Northvolt planerar för batteritillverkning i Skellefteå och Västerås med produktionsstart i slutet av nästa år.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".