DETALJHANDELN

”Hela modebranschen befinner sig i kris”

2:09 min

Klädjätten H&M redovisar stigande vinster. Samtidigt kommer det krissignaler från andra håll i branschen.
– Den magiska slöjan över modeindustrin har dragits bort, säger modevetaren och ekonomen Jenny Lantz.

I veckan har Svenska RNB varnat för kraftigt försämrat resultat, MQ:s vinst har backat rejält och Whyred har ansökt om rekonstruktion. I USA har den globala klädjätten Forever 21 ansökt om konkursskydd.

Problemet för många så kallade snabbmodebolag som Forever 21, men även för klädbranschen i stort, är enligt Jenny Lantz att det höga tempot gjort att mode blivit ointressant som kulturuttryck.

– Det blir kortslutning, inga trender hinner någonsin mogna, det kommer ständigt ett nytt flöde. Hela branschen befinner sig i en slags kris, säger hon.

Många bolag i mellanprissegmentet har dessutom problem med långa leveranstider som innebär att när kollektionerna väl når butikerna så är de redan passé. Ofta har bolagen inte heller tillräckligt stora ekonomiska muskler för att förhandla med leverantörerna och få upp lönsamheten, eller driva ett trovärdigt hållbarhetsarbete, säger hon.

– 97 procent av all vinst i den globala modeindustrin kommer från 20 företag, och det är inga bolag från mellansegmentet som finns bland dem, säger hon.

– Klädbolagen har levt i en konjunktur där räntorna fallit och vi har blivit rikare. Det har drivit på konsumtionen. För tio år sen pratade vi om det svenska modeundret. Detaljhandelstillväxten var 6-8 procent, där är vi inte alls idag, säger Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna.

Hör mer om modebranschen och utmaningarna framåt i veckans Ekonomiekot Extra