Konsumtionssamhället

Lyx och lågpris lockar konsumenter

1:37 min

Lyxkonsumenter runt om i världen spenderar tusentals miljarder kronor varje år på bland annat dyra väskor, klockar och skor. Samtidigt växer även lågprisalternativen.

– Vi polariserar oss i vår konsumtion inom medelklassen. Vi konsumerar å ena sidan mer lyx, å andra sidan väldigt billigt. Genom att konsumera det man tidigare köpte i mellankategorin hos lågprisbolagen har man råd att lyxa till det, säger Sofia Ulver, konsumtionsforskare vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Det ökande intresset för premiumprodukter syns i försäljningssiffrorna hos många av de lyxbolagen som ökat sin försäljning kraftigt i takt med att antalet rika personer i världen har vuxit.

Försäljningen hos till exempel modehusen Gucci och brittiska Burberry ökade med över 10 procent det senaste kvartalet jämfört med ifjol.

Men även många lågprisbolag, som till exempel svenska Rusta och Dollarstore, växer snabbt. Och under hösten har Gekås i Ullared slagit flera försäljningsrekord. Under en enda lördag i november shoppade kunderna för nästan 42 miljoner kronor.

– Det är ganska gigantiska siffror, men då var det fullt ös hela dagen. Och julklappshandeln är enorm, vi säljer leksaker för totalt 400 miljoner per år. Det är ungefär var tionde leksak i Sverige, säger vd Boris Lennerhov.

Hör mer om lyx- och lågpriskonsumtionen i veckans Ekonomiekot Extra