Köpfest

Black Friday växer – och möter motstånd

2:43 min

I dag är det shoppingjippot Black Friday, med reor på många håll, både på nätet och i butiker.

Trots att det väckts kritik mot att fenomenet leder till överdriven konsumtion, så väntas försäljningen öka i år, visar en undersökning från Svensk Handel.

– Vi tror att Black Friday kommer att fortsätta växa lite grann som fenomen i Sverige jämfört med förra året. Vi tror på en försäljningsökning med mellan 10 och 15 procent jämfört med förra året, säger Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel.

Black Friday, Black weekend, och Black Days. Går man i butiker är det svårt att missa att de närmaste dagarna för många handlar om en sak – shopping till låga priser.

Och försäljningen väntas öka i år, mer än varannan svensk tänker köpa något under Black Friday, enligt Svensk Handels undersökning.

– I år är det 52 procent som svarar att man kommer handla på Black Friday och förra året var det 47 procent. Så det här fenomenet är ännu mer känt nu då. Dessutom är det fler handlare som uppger att de kommer ha kampanj i samband med Black Friday. Så det gör att vi tror att det kommer växa ytterligare i år, säger Johan Davidsson.

Svensk Handel ser att den totala försäljningen under året inte ökar i samband med Black Friday, utan att handlandet bara byter tid. Men köphelgen har ändå kritiserats för att den får oss att köpa saker vi inte behöver.

Jonas Arnberg, vd på Hui Research tror att handlare i framtiden lär tänka ett extra varv om man ska rea ut sina varor under Black Friday.

– Jag tror att fler och fler ifrågasätter deltagandet i Black Friday, både utifrån det rent strategiska i hur mycket pengar man får in på det här. Jag tror också man frågar sig utifrån ett mer hållbarhetsperspektiv och den köphetssignal som Black Friday signalerar, om man vill förknippa sitt varumärke med det? säger Jonas Arnberg.

I en folktom butikslokal i centrala Stockholm står Elaine Gardiner, hållbarhetschef på Haglöfs. Friluftsmärket har valt att dubblera butikspriserna under Black Friday, och har stängt ner all näthandel på hemsidan. Som en protest mot att dagen driver på onödig konsumtion.

– För att uppmana personer att tänka en gång extra innan de köper produkter, säger hon.

Antalet personer som köper något i dag är få.

– Åh, inga, och det var precis vad vi förväntade oss. Vi har kunder som kommer in, som vanligt, men ingen köper något. Och det är okej, säger Elaine Gardiner.

Ett stenkast bort har Naturkompaniet valt en liknande linje. Där har man inte heller rea, utan hjälper istället folk att reparera det de redan äger. Magnus Linde är butikschef.

– Vi väljer att inte lyfta fram att man ska konsumera så mycket med kort varsel, utan man ska tänka igenom det man verkligen behöver. Så att vi inte slänger ut saker bara för att, säger Magnus Linde.