Försäljningsrekord

Sjätte året i rad med rekord för Volvo

1:30 min

I fjol sålde Volvo Cars för första gången över 700 000 bilar och företaget tar marknadsandelar på alla tre stora marknader, säger presstalespersonen Stefan Elfström.

– Vi är mycket nöjda med att vi kan öka volymerna och marknadsandelarna i alla vår tre regioner, säger han till Ekot.

Volvo Cars marknadsandelar ökar i Europa, USA och Kina. Det trots att bilförsäljningen totalt sett minskar.

I fjol ökade Volvos försäljning med nästan tio procent till över 700 000 bilar. Det var sjätte året i rad med nytt försäljningsrekord.

Det är positivt för jobben i Sverige, menar Stefan Elfström:

– Just nu har vi rätt bemanning i våra svenska fabriker. Så vi ser ingen påverkan på bemanningen på kort sikt. Men det är väldigt bra för att trygga sysselsättningen.

Men det finns utmaningar också.

I till exempel Kina, som är världens största bilmarknad, är det en prispress. Det påverkar lönsamheten där, det går inte att tjäna lika mycket pengar per såld bil.

Har det krävts en minskad lönsamhet för att öka försäljning så som ni gjort?

– Inte generellt sett. Men vi ser att vi påverkas fortsatt av handelshinder mellan olika marknader och en prispress globalt, säger Stefan Elfström.

Och Volvo tror på ännu ett nytt försäljningsrekord i år.

– Vi tror på en fortsatt global tillväxt, sammanfattar Stefan Elfström.