Stor skillnad hur skolor lär ut hjärt-lungräddning

1:45 min

För att fler ska kunna ingripa vid ett oväntat hjärtstopp behöver undervisningen i hjärt-lungräddning, HLR, bli bättre i skolan.

I dag är kvaliteten varierande, enligt HLR-rådet.

Enligt Världshälsoorganisationen bör alla elever ska få utbildning i HLR från 12 års ålder.

14-årige Birger Norman hade lärt sig i scouterna hur man räddar liv, och det fick han stor nytta av när hans morfar föll ihop i somras.

– Min mormor ringde 112 och vi frågade om vi skulle göra hjärtlungräddning. Då sa de att vi genast skulle göra det. Så började jag att göra hjärtkompressioner på honom medan min mormor pratade med  SOS Alarm, berättar Birger.

I tolv minuter höll Birger igång hjärtat på sin morfar innan ambulanspersonalen kom. Han berättar att han lärt sig tekniken i scouterna, inte i skolan.

Trots att det står i läroplanen att eleverna ska ges förutsättningar för att lära sig livräddande insatser som hjärtlungräddning, så skiljer det sig åt mellan skolorna, säger Anette Nord som är sjuksköterska vid HLR-rådet. Nu önskar rådet tydligare riktlinjer för hur skolorna ska genomföra utbildning i HLR.

– Vi vill att alla elever ska få öva hjärtlungräddning och första hjälpen årligen i skolan och om alla får göra det så kommer vi inom något decennium få en ökad grundkunskap i samhället i att hantera nödsituationer. Om någon drabbas av hjärtstopp och man startar HLR så ökar chansen för överlevnad med två-tre gånger, säger Anette Nord.

Nu har WHO rekommenderat att alla ska få utbildning i HLR , får de det i Sverige?

– Nej, tyvärr ser det inte riktigt ut så. Det rapporteras att det är stora skillnader i utbildningsaktiviteter mellan skolor. En del övar en gång under högstadiet, medan andra utbildar årligen. Det är också skillnad om man erbjuder teoretisk eller praktisk utbildning. Det är ju den praktiska utbildningen som gör att eleverna kan bli förtrogna med att utföra HLR.

I läroplanen finns hjärtlungräddning med som ett så kallat centralt innehåll i ämnet idrott och hälsa. Det är obligatoriskt för eleverna att lära sig, och det räcker, säger undervisningsrådet Sabina Westerlund vid Skolverket:

– Hjärtlungräddning är tydligt framskrivet i det centrala innehållet i årskurs 7-9 och därmed ska ju undervisningen behandla det.

Vilka hinder finns för att ge eleverna utbildning i HLR?

– Det skulle kunna vara om man av sin rektor har en väldigt dålig budget, och att de här dockorna som man övar på går sönder. Jag ser inga andra hinder.

Birger som räddade sin morfars liv tycker att alla elever ska få utbildning i HLR. Och fast det är många månader sedan nu, så minns han vad ambulanspersonalen sa.

– De sa att det var tur att jag var där och han hade inte klarat sig om jag inte gjort HLR, för min mormor hade inte klarat det. De sa att det var jag som hade räddat livet på honom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista