För att nå miljömål

Skärgården kan öppnas för mer godstrafik

2:02 min

Transportstyrelsen prövar nu om det kan bli aktuellt med mer godstrafik i innerskärgården och på flera inlandssjöleder.

Förhoppningen är att nå miljömålen snabbare, men alla är inte positiva.

Även om skärgårdsfarlederna historiskt sett dominerats av yrkesfiskare och fraktsjöfart, så har den svenska innerskärgården huvudsakligen använts av semesterfirare och fritidsskeppare de senaste femtio åren. Det kan komma att ändras.

Transportstyrelsen undersöker nu om mer godstrafik kan tas vattenvägen. Flera nya områden ska prövas för inlandssjöfart och klassificeras enligt EU-direktiv.

När det är klart blir det enklare för rederier med mindre fartyg att välja inomskärslederna.

Det handlar om populära skärgårdssträckor: Utöver Göta Kanal, är det större delen av ostkusten söder om Gävle, längs segelleder genom till exempel Gryts och Sankt Annas skärgård.

I Bohuslän gäller det inomskärs-sträckan mellan Lysekil och Göteborg, genom trånga och välbesökta passager, som Malö strömmar.

Ett svensk-holländskt rederi ligger redan i startgroparna för att transportera bensin och diesel från Lysekil till Karlstad via Göteborg.
Pråmfartygen är 86 meter långa och tar 2 000 ton, motsvarande 60-70 lastbilar.

– Det finns alltid risker, men det här är väldigt säkra fartyg som brukar navigera på Rehn. Argumentet för att vi ska köra pråmsjöfart är att vi ska kunna nå klimatmålet i Sverige, säger Johan Lantz är VD för Avatar Logistics.

Även om det varit ovanligt på senare år, finns inget förbud för fraktfartyg i innerskärgården, annat än att fartyg över 70 meter ska ha en lots ombord.

Sjöfartsverket ska nu göra nya sjömätningar av farlederna och se om det kan behöva muddras.

Men både muddring och tung sjöfart kan påverka känsliga havsområden, säger Jan Gustafsson, enhetschef på länsstyrelsens vattenavdelning i Västra Götaland.

– Ålgräsområdena är välkända längs västkusten. De har stor biologisk nytta genom till exempel att vara barnkammare för fiskar. Där finns jättestora värden som man måste värna, och det är klar att om man muddrar sådana områden får det en konsekvens och är direkt olämpligt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista