Efter svängningen

KD:s ledning splittrad om snabbtågen

2:16 min

Kristdemokraternas partistyrelse var djupt oense om beskedet att säga nej till nya banor för snabbtåg, uppger Ekots källor.

En rad ledamöter har reserverat sig mot beslutet, och står fast vid att den nya höghastighetsjärnvägen ska byggas.

– Jag tycker att det är olyckligt att man framför allt tittar på ekonomin bara och jag ser det som en kortsiktig syn. Jag skulle vilja att man lyfter blicken lite grann och ser på förvaltarskapstanken och hur vi tittar på resurser för framtiden och hur vi ser på kommande generationers behov av ett snabbt transportsystem. Jag tycker att det är synd att man har ändrat inställning, säger Lars Thunberg (KD), ledamot i partistyrelsen och kommunalråd i Helsingborg.

Tidigare i veckan kom beskedet att Kristdemokraternas partistyrelse har bytt hållning och inte längre stödjer planerna på att bygga nya banor för höghastighetståg.

Enligt partisekreteraren Peter Kullgren är den främsta orsaken till omsvängningen att projektet riskerar att drabba andra nödvändiga infrastrukturinvesteringar. Men enligt vad Ekot erfar var partistyrelsen alltså splittrad och omröstningen uppges ha slutat ganska jämnt.

En av dem som reserverat sig och argumenterat för att Kristdemokraterna fortsatt ska stå bakom snabbtågsprojektet är partiets gruppledare i riksdagen Andreas Carlson. Även kvinnoförbundets ordförande Marie-Louise Forslund Mustaniemi tycker att det behövs höghastighetståg.

Frågan avgörs av ombuden på partiets riksting om drygt en månad och utgången är alltså inte given.

– Jag hoppas ju att det finns ett stöd fortsatt ute i landet för att vi ska satsa på höghastighetståg. Men det kommer att bli en tuff debatt tror jag, med många som är intresserade av att diskutera, säger Lars Thunberg.

De senaste dagarna har debatten om den nya höghastighetsjärnvägen varit intensiv, sedan Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni sagt
att hennes parti inte tänker vara med i den finansieringsdiskussion som väntar, om inte Moderaterna medverkar. Något som Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson har sagt att man inte vill.