Bergmanpodden betygsätter Bergman. Bild ur filmen Fängelse. Foto: Bengt Westfelt/AB Svensk Filmindustri
Bild ur filmen Fängelse av Ingmar Bergman. Foto: Bengt Westfelt/AB Svensk Filmindustri
Bergmanpodden betygsätter Bergman

Fängelse - helvetet på jorden när Bergman regisserar sitt första egna manus

När Ingmar Bergman gör debut som auteur är det med Fängelse - en raffinerad metahistoria om samhällets brutalitet mot sina mest utsatta.

Titel: Fängelse
Regissör: Ingmar Bergman
Manus: Ingmar Bergman
Foto: Göran Strindberg
Skådespelare: Doris Svedlund, Birger Malmsten, Hasse Ekman, Eva Henning, Anders Henriksson m.fl.
Genre: Drama
Svensk premiär: 19 mars 1949
Bergmanpoddens betyg: 4 av 5

När Ingmar Bergman gör debut som auteur är det med Fängelse - en raffinerad metahistoria om samhällets brutalitet mot sina mest utsatta. Den prostituerade sjutttonåringen Carolina blir gravid men berövas sitt barn på värsta tänkbara sätt. Fängelse är Ingmar Bergmans första egenregisserade filmmanus.

Filmen recenserades av Bergmanpoddens Gunnar Bolin, Caroline Krook och Roger Wilson. Lyssna på hela samtalet här!

 

Caroline Krook ger betyget 3, 5

- Han skildrar helvetet på jorden. Det gör han också senare  i Nattvardsgästerna, med hjälp av samma sorts kontraster i bild och ljud, klockorna ringer med kyrkans budskap om Guds lov och tacksägelse, och sedan visar han den raka motsatsen, helvetet. Men greppet med ramhandlingen och den långa prologen var konstigt för mig. Jag behövde se det två gånger för att förstå hur det hängde ihop.

Roger Wilson ger betyget 4

- Jag tyckte att prologen var underbar. Han sätter publiken ur spel. Det är så intressant för detta verkligen en Bergmanfilm, där han har redan hittat sina ämnen, sin form och sin ton. Här finns en enorm självsäkerhet och också humor. Det är nästan som en checklista, allt finns här som han sedan kommer att återkomma till många gånger: självmord, religiösa bryderier, en kvinna i nöd och en film i filmen.

Gunnar Bolin ger betyget 4:

- Jag tycker att Anders Henriksson som spelar matematikläraren gör det isande skickligt. Och hos regissören Bergman kan man nästan se en båge redan härifrån till Fanny och Alexander med fascinationen för levande bilder och dockteater, närbilder på snurrande små primadonnor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".