Ardalan Esmaili spelar huvudrollen som Esmail i "Charmören"
Ardalan Esmaili spelar huvudrollen som Esmail i "Charmören" Foto: Folkets bio
RECENSION - FILM

"Charmören" överraskar – och övertygar

2:06 min

Milad Alamis långfilmsdebut Charmören imponerar på vår recensent.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Idag är det premiär för långfilmsdebuterande Milad Alami. Han är född i Iran, uppvuxen i Sverige och har genomfört sin filmutbildning i Danmark. "Charmören" heter hans film som utspelar sig i Köpenhamn där iranske Esmail kämpar för att få ett uppehållstillstånd.

Esmail raggar på en bar i Köpenhamn, hans mål är att hitta en dansk tjej som han bli sammanboende med så att han kan få uppehållstillstånd. Förutom en mystiska startscen som får sin förklaring långt in i filmen så är jag först rädd för att jag tror mig veta vad det är för film jag kommer att få se: En upprörande historia om en person som dragit fel lott i spelet om vem som blir dina föräldrar på din jordevandring. En man som vill arbeta, som vill få samma chanser, som i alla fall jag har fått, men som kommer att skrikande och sprattlande släpas till en deportering med oanade följder.

Jag tar spjärn i biofåtöljen, men Milad Alami och Ingeborg Topsoe har skrivit ett långt intelligentare och mer utmanande manus än så. "Charmörens" berättarräls får historien att knycka fram och den tar sig ständigt in på stickspår som överraskar. Fram växer en gripande, välspelad och jag drar mig inte för att säga smart berättad historia.

Smart för att den just inte väjer för att komplicera, livet är sällan just det svarta och det vita. Esmail behöver de danska kvinnorna annars kastas han ut. De danska kvinnorna attraheras men vill inte binda sig.

Så dyker Sara från en etablerad iransk exilfamilj upp. Hon förstår Esmails uppsåt, det räcker med en blick, så ger sig berättelsen in på nya oväntade vägar. Jodå, "Charmören" upprör, den får mig att fundera över tillvarons absurditet och orättvisa.

Milad Alami visar i sin regi att han kan fylla minsta biroll med blod, och huvudrollerna är ett med sina rollfigurer. Det är inte ett falskt tonfall, inte ett ansiktuttryck som inte känns äkta. Så blir "Charmören" en skickligt berättad historia om vår samtid, om det nya Danmark och Sverige helt utan vare sig förorts- eller innerstadsklichéer.

Ljudklippet är från avsnittet
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista