Toni (Adel Karam) och Yasser (Kamel El Basha) möts utanför rättssalen.
Toni (Adel Karam) och Yasser (Kamel El Basha) möts utanför rättssalen. Foto: Scanbox
RECENSION – FILM

"Förolämpningen": Hur ett trasigt rör kan sätta ett land i brand

2:41 min

Den Oscars-nominerade libanesiska filmen "Förolämpningen" placerar det klassiska rättegångsdramat rakt in i en av nutidens hetaste politiska konflikter.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Förolämpningen" ("L'insulte")
Regissör: 
Ziad Doueiri
Skådespelare: 
Kamel el Basha, Adel Karam, Camille Salameh m fl
Genre:
Drama
Betyg:
4 av 5

Så där låter den: förolämpningen, den utlösande faktorn. "Du är en idiot!", säger byggförmannen och palestinske flyktingen Yasser till bilmekanikern Toni efter att ha fått smutsigt vatten på sig ur hans trasiga ledning. Toni är kristen libanes – och kontrar så småningom med att sådana som Yasser borde utplånas.

Vad som sedan utspelas är ett fängslande idédrama med en bilmekaniker och en byggförman i huvudrollerna, dessutom med vardagsmiljöer från Beirut. Hur ofta får vi se något sådant på stora dukar?

"Förolämpningen" är film på allvar, handlar om viktiga saker och riktiga människor. Den börjar i det lilla och växer sakta utåt, medan detalj efter detalj läggs till i det inre. Nya relationer och hemligheter, historier som kastar skuggor över nutiden.

Och Libanon är ju en lika naturlig som ödesmättad fond för dispyten, som inte heller slutar i domstolen. Till sist växer den långt över huvudet på de stridande parterna själva: smygfilmas och diskuteras i tv-studiorna på prime time, medan aktivister bränner bilar och ropar slagord mot varandra ända in i rättssalen.

Som många idédramer faller "Förolämpningen" ibland i fällan att tynga gestalter och scener med alltför mycket mening, låta minsta replik illustrera motsatta moralfilosofiska hållningar. Men med hjälp av en fantastisk ensemble – verkligen inte enbart Kamel el Basha, som spelar Yasser och fick det manliga skådespelarpriset i Venedig – lyfts rättegångsdramat här rakt in i nutidens geopolitik. Det framställer och granskar motparternas argument, med både känsla och förnuft: ställer på sätt och vis hela den geopolitiska situationen inför skranket.

Regissören Ziad Doueiri har berättat att han inspirerats av klassiska domstolsfilmer som "Tolv edsvurna män". I framtiden kommer nog hans eget bidrag till genren att göra andra lika inspirerade.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".