Leslie Tay i dokumentärfilmen "Leslie brinner".
Leslie Tay i dokumentärfilmen "Leslie brinner". Foto: Stefan Berg
RECENSION – FILM

Drabbande framgångssaga i "Leslie brinner"

2:54 min

Regissören Stefan Berg har följt Malmöartisten Leslie Tay i snart 15 år, från tidiga, struliga tonår till topplistor och prisutdelningar. När han nu återkommer med ännu en dokumentärfilm om Leslie, "Leslie brinner", varvas återblickar med nutida Leslies strävan efter att släppa debutalbum – och våga visa känslor.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Leslie brinner"
Regissör: Stefan Berg
Medverkande: Leslie Tay, Cherrie, Silvana Imam, m fl
Genre: Dokumentär
Betyg: 3

En Leslie Tay i tidiga tonåren står och röker i sitt pojkrum, säger "jag vill inte sluta som någon knarklangare eller knarkare, jag vill ha ett normalt liv". 

Över ett decennium senare klirrar glasen under Berns kristallkronor. Leslie Tay är där för att ta emot Musikförläggarnas stipendium, han har blivit ett namn inom svensk hiphop och r'n'b, han har sitt mål i sikte.

En av de främsta styrkorna med dokumentärfilmen "Leslie brinner" är arkivmaterialet. Regissören Stefan Berg har följt Leslie Tay ända sedan tidigt 00-tal och i två dokumentärer – "Pojkar" från 2004 och "Leslie – killen som kommer att glänsa" från 2008 – skildrat hans strulpräglade tonår i södra Sofielund i Malmö, hans tankar om framtiden och de spirande artistdrömmarna.

I "Leslie brinner" bidrar tillbakablickarna och regissörens mångåriga relation med Leslie till att vi kommer honom nära. Och tillbakablickarna svider. Som när Leslies mamma flyttar ifrån honom, och han med tjock röst säger att det inte får honom att känna något alls. Som när Leslie tittar in i kameran och konstaterar att "jag är inte som någon annan, ingen är som någon annan".

"Leslie brinner" skildrar en framgångssaga, och den är både viktig och drabbande. Samtidigt gränsar sättet på vilket tillbakablickarna varvas med scener från de senaste åren, från galor och studior och fotosessions, till det övertydliga. Dåtiden är svartvit, nutiden i färg. Då kaos, nu priser. Kontrasterna är stora, och det är sant, men när de hela tiden dras till sin spets, går kraften ur den historia som utspelar sig i nutid.

För det är också en intressant historia, om offentlighet och maskulinitetsnormer, där Leslie etablerat sig som musikproducent åt andra men kämpar med sitt eget debutalbum, och med att han, om albumet ska bli så bra som han vill, måste börja våga visa upp sina känslor.

Starkast blir det när dåtid och nutid möts; när Leslie, bara timmar innan Grammisgalan, får veta att en vän från Malmö blivit skjuten, eller när han flyttar hem igen, vandrar längs bekanta gator, rostar bröd i en barndomskompis kök och börjar närma sig de där känslodepåerna.

Leslie Tay är den tredje artisten, efter Silvana Imam och Cherrie, från det nu nedlagda musikkollektivet Respect My Hustle vars liv skildras i en dokumentär. Det säger något om det uppsving som svensk hiphop och r'n'b sett under de senaste åren, det säger något om RMH:s genomslagskraft, och det säger något om vilka röster som idag får ta plats.

Och det är en framgångssaga i sig. 

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".