Franciose Fournier ur "Efter Raoul" på Teater Tribunalen i Stockholm. Foto: Mary Steel Prod

"Efter Raoul" på Tribunalen och "Trust" på Galeasen

2:11 min

"Efter Raoul - om detta må vi också berätta" är en gästspelsproduktion som hade premiär i helgen på Teater Tribunalen i Stockholm för att sen gå på turné till Helsingborg, Göteborg och Falun och som handlar om just minnet av Raoul Wallenberg och på Skeppsholmen i Stockholm har Teater Galeasen introducerat den tyske dramatikern Falk Richter med pjäsen "Trust". Maria Edström har sett två "poetiska dokumentärer" på scen.

Ja, poetisk dokumentärteater, så skulle man faktiskt kunna kalla både "Efter Raoul" och "Trust" - fragmentariska, uppbrutna, koreograferade men med ett avstamp i verkligheten, i historien och i politiken. På Tribunalens scen finns två skådespelare, Henrik Dahl och Franciose Fournier, båda i grå kostymer, de berättar om glömskan, om minnet, om historien med hjälp av mikrofoner, arkivhurtsar och en stor projektionsduk, ett slags genomgång av gåtan Raoul Wallenberg.

"Han räddade tiotusentals judar och åt middag med Eichmann!" "Nej han räddade tusentals och åt aldrig middag med Eichmann!" skriker de åt varandra. För vad är en hjälte, varför vet vi inte vad som egentligen hände Wallenberg och vad säjer alltihop till slut om Sveriges politik, då som nu? Där ligger de till slut i dokumentförstörarens remsor som på en höskulle en svensk sommardag och föreställningen öppnar sig i fruktbara frågor mot sin unga målgruppspublik.

Tre kvinnor står på Galeasens scen, Alex, Aleksa och Anna Lena, skådespelarna Drotz Ruhn, Lundberg och Hemström har sina egna namn i en annan poetisk, koreograferad, uppbruten text om finanskrisen, om att vara människa eller en vara eller kanske tom vara pengar. Annika Silkeberg har översatt och regisserat den tyske succédramatikern Falk Richters pjäs "Trust" - tillit, vad ska man göra när tilliten brister, när man blir så rasande att det inte hjälper att köpa en Che Guevara-T-shirt till? Det är ett rasande tempo, en furiös ordström och blixtrande intelligent om en samhällskropp i kollaps precis som kvinnornas kroppskollaps på scenen, en Gorby i mikron, en yxa i handen och hus som rivs och faller samman på platt-tv-skärmen i en värld där politiska val kanske spelat ut sin roll i denna finansdemokrati på vulkanens rand? En rasande bra föreställning om det faktum att den enda oundgängliga hårdvalutan håller på att sina - nämligen tilliten.

Maria Edström

Kulturnytt
maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista