Zahraa Aldoujaili & Yara Aliadotter i Amatörer
Zahraa Aldoujaili & Yara Aliadotter i Amatörer Foto: Tobias Henriksson/TriArt
RECENSION - FILM

Pichlers proffsiga amatörer vinner i längden

Mattias Berg: "Allt eftersom blir jag besegrad av de två huvudrollerna"
2:44 min

Gabriela Pichlers ”Äta sova dö” blev en storsuccé. Nu kommer hennes nya film, ”Amatörer”, där författaren Jonas Hassen Khemiri varit med och skrivit manuset.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Amatörer
Regi: 
Gabriela Pichler
Manus: Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri
Skådespelare:
Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Shada Ismaeel, Fredrik Dahl m.fl.
Betyg: 4 av 5

Ett samarbete mellan Gabriela Pichler och Jonas Hassen Khemiri är nästan för bra för att vara sant. Två mästare på tonträff, dialog, skildringar av människor och miljöer i vad som ofta kallas ”medieskugga”.

Långt in i filmen tänker jag också så: att Gabriela plus Jonas inte är lika med sant. Att deras förmågor sällan förenar sig. Att det enligt uppgift så täta samarbetet snarast resulterat i någonting rätt främmande för dem bägge – en övertydlig drift med kommunpolitiker och småort, stundtals på gränsen till bondkomik.

Men allt eftersom blir jag ändå besegrad av de två huvudrollerna. De spelas som oftast i Pichlers filmer av just amatörer, men det finns ingenting amatörmässigt över dem.

Zahraa Aldoujaili gestaltar Aida, en tyst, supertränad tonåring med inåtvänd agentlik besatthet. Yara Aliadotter är hennes mer utåtriktade men minst lika komplexa bästis Dana. Efter att de och deras klasskamrater fått i uppgift att göra en film till kommunen för att övertyga den tyska lågpriskedjan om att förlägga sitt nya varuhus till Lafors, och allihop sedan blivit ratade, börjar Aida och Dana göra sin egen ”Heimat” på mobilen.

Bland annat filmar de Aidas styvmamma, även hon fantastiskt spelad av Shada Ismaeel, som nattetid städar kommunhuset. Nu får hon ta plats vid chefens skrivbord och göra en liten charad med mappar och hålslag i det tomma rummet.

Men under den här ibland också väl peppiga feelgood-berättelsen om att hitta sig själv, finns en skärande metahistoria om att dessutom hitta sitt uttryck: om film och kamp och kreativitet. En mer eller mindre förtäckt självbiografi som tycks signerad av både regissören Pichler och författaren Khemiri.

Så till slut antecknar jag ändå: ”GABRIELA + JONAS = SANT”.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".