Misumi på stranden i "Tredje mordet"
Misumi på stranden i "Tredje mordet" Foto: Fuji Television Networkamuse Inc. Gaga Corporation
RECENSION - FILM

Lager på lager av lögner i lysande Kore-eda-film

3:03 min

Hirokazu Kore-eda är en av Japans främsta regissörer med filmer som "Efter stormen" och "Barnen som inte fanns". Nu är han aktuell med "Tredje mordet".

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Tredje mordet
Originaltitel: Sandome no satsujin
Regissör: Hirokazu Kore-eda
Skådespelare: Masaharu Fukuyama,Yakusho Koji, Hirose Suzu
Betyg: 5 av 5

Familjerelationer på gott och ont brukar vara i fokus i Kore-edas filmer som ofta går väldigt långsamt och har en helt annan rytm och dramaturgi än den gängse. Men nu har han gjort en rättegångsfilm i Cinemascope-format. Och ett tag tror jag att detta kanske är ett genrekriminaldrama så där i största allmänhet men det visar sig vara Dostojevskij på japanska.

Redan titeln utmanar: vilket är det tredje mordet? Misumi är utsläppt ur fängelset där han suttit för ett mord, arbetar på en livsmedelsfabrik och är nu anklagad på rånmord på sin chef som han också eldat upp på stranden.  Och åklagarsidan yrkar på dödsstraff. Filmen följer en av försvarsadvokaterna Shigemoris labyrintiska väg genom Brottet och straffet.

Det visar sig vara Dostojevskij på japanska.

Misumi ändrar sin historia oavbrutet, försvarsadvokaternas arbete är att hitta förmildrande omständigheter, inte att söka sanningen. Vi behöver inte förstå honom, som en av dem säger. Och över allt svävar den stora frågan: Varför mördade Misumi? Han säger att fabrikören förtjänade att bli mördad. Vissa människor skulle aldrig ha blivit födda. Men det löser ni inte genom att mörda dem, säger försvarsadvokaten. Ni gör ju det, replikerar Misumi till rättsväsendets representant.

Det är ett intrikat existentiellt drama som Kore-eda målar upp, ofta med extrema närbilder på ansikten på var sin sida om gallret eller glaset. Och som alltid är de unga människorna de mest utsatta och klämda mellan de oseende och ointresserade vuxna.

Kvar finns en fråga som: Kan man hjälpa en människa genom att begå en till synes ond handling? 

Shigemoris egen fjortonåriga dotter har lärt sig gråta på beställning och först när hon åker fast för snatteri dyker hennes stressade försvarsadvokat till far upp. Om något mer händer, hjälper du mig då? frågar hon olycksbådande. Det är i sådana små sidohistorier som tomheten och ensamheten mellan människorna uppenbarar sig. I en blick. I en hand som ingen håller.

Det finns så många frågor kvar när "Tredje mordet" är slut. När båten som heter lag och rätt gungat i väg på sitt organisatoriska hav där det handlar mer om resurser än rättvisa mer om domarens anseende än sanningen.

Kan man hjälpa en människa genom att begå en till synes ond handling? Om det nu var vad någon gjorde. Om det nu var vad någon trodde att någon gjorde.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista