Torsk är bra för hälsan. Foto: Lars Pehrson/Scanpix

Fiskgratäng dissas, makrill hissas i ny rapport

Forskare: "Rökt vitlöksmakrill är min favorit"
1:35 min

Rökt makrill tillhör det bästa man kan äta ur hälsosynpunkt men fiskgratäng får tummen ner i en ny rapport av Göran Pettersson, professor i kemisk miljövetenskap på Chalmers i Göteborg.

– Rökt vitlöksmakrill är en av mina favoriter. Torsksorterna sej, kolja och torsk är bra de också men de innehåller inte lika mycket av fiskfetterna så då får man äta lite mer, säger Göran Pettersson, professor i kemisk miljövetenskap på Chalmers i Göteborg.

Med den rökta makrill för man i sig det goda fettet med omega-3 från fisken tillsammans med antioxidanter som dessutom bättras på genom andra antioxidanter från röken är alltså det optimala. Lax ligger inte långt efter och torskfiskarna som inte är så feta och därför får äta lite mer av.

Men med fiskar som fångas i insjöar och i Östersjön så lurar ju andra faror i de miljögifter som lagras i fiskköttet.

Där ska man tänka till lite extra innan man äter dem menar Göran Pettersson men det finns andra fiskrätter som man ska helt undvika

– Fiskgratängerna är inte så bra, säger Göran Pettersson.

Professor Göran Petterson använder sig av samma mörkning som Världsnaturfonden så fiskgratängen är rödlistad och på gränsen ligger också strömming med potatismos och fiskpinnar.

Och dessutom varnar Göran Petterson för en del varor som skyltar med tillsatser med fiskfettet omega-3.

– Det är ofta linfröolja och inte fiskfetter. Då blir konsumenterna lurade, säger Göran Petterson.

Däremot går det att komplettera med omega-3-kapslar om det kommer från rätt källa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".