Kia får inte tvinga bilägare till märkesverkstad

Kia kräver service på märkesverkstad om kunderna ska få sju års garanti på sin bilar, annars blir det tre år. Marknadsdomstolen menar att kravet är orimligt.

I dag kom domen i målet som berör många svenska bilköpare, framför allt privata.

Kia förlorar i Marknadsdomstolen. Domstolen säger att Kia, med ett viteshot på fem miljoner kronor, måste sluta tvinga sina nybilsägare att åka till en märkesverkstad om de ska få nyttja Kias sjuåriga nybilsgaranti.

Servicemarknaden för Kiabilar i Sverige är enligt SBF 280 miljoner kronor, varav Kia har 84 procent.

Christer Liljenberg är ordförande i Svenska Bildelsgrossisters förening, SBF, branschorganisationen som drivit tvisten till Marknadsdomstolen, sedan Konkurrensverket valt att inte utreda frågan.

När TT når honom sitter han i styrelsemöte med SBF.

– Nu kan du räkna med att det är rätt nöjda ledamöter runt styrelsebordet. Vi har ju hela tiden trott på en seger. Annars har ju EU-kommissionens arbete de senaste tio åren varit bortkastat, säger han och syftar på kommissionens arbete för att få bort konkurrensbegränsningar.

Han poängterar också att Marknadsdomstolen lade ett vite på fem miljoner kronor. SBF krävde "bara" 500 000 kronor.

– Domstolen har tiodubblat beloppet och det visar hur allvarligt de ser på den här frågan. Det är ett brott mot konkurrenslagstiftningen, både den svenska och EU:s regelverk.

– Detta är en seger för oss vanliga konsumenter. Nu kan vi välja verkstad fritt. Och inga andra bilimportörer kan försöka sig på och köra den här typen av trick, säger Liljenberg.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista