Förarlös buss.
1 av 2
Förarlös buss i projektet i Kista. Foto: Marko Säävälä /TT
Förarlös buss.
2 av 2
Foto: Marko Säävälä /TT

Förarlöst bussprojekt avslutat

1:55 min

Projektet i Kista norr om Stockholm med de förarlösa bussarna är det hittills största i Sverige.

Enligt företaget som drivit projektet så har det inte varit några incidenter, där bussarna har kört i ett lugnt område.

Men det dröjer innan bussarna kan köra i citytrafik.

– Orsaken är att sensorerna på bussarna måste bli bättre på att läsa in informaiton, till exempel om ett barn tänker springa över vägen till en kompis, säger Anna Pernestår Brenden forskare vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, till Ekot.

Cirka 20 000 personer har under den 6 månader långa testperioden åkt med bussarna.

Enligt bussföretaget Nobia kan bussarna vara i reguljärtrafik inom ett år.

Menligt Anna Pernestål Brenden, forskningsledare på KTH klarar de förarlösa bussarna ännu inte av att köra i citytrafik. Sensorerna på bussarna behöver bli bättre på att läsa in information.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista