HOTAR MED LAGSTIFTNING

"Situationen med spelreklam är inte hållbar"

2:18 min

Om inte bolagen inom spelbranschen fram till 31 mars lyckas enas om hur mängden spelreklam ska minska och bli mer måttfull så kommer regeringen införa någon form av lagförändring som minskar spelreklamen.

Det beskedet ger nu civilminister Ardalan Shekarabi som idag träffade en rad spelbolag och deras två branschföreningar. Som Ekot berättat tidigare så tycker ministern att spelreklamen är för omfattande.

– Nu är bollen hos branschen. Jag har sagt att jag föredrar att branschen själv visar mognad och vilja till hållbarhet, och därmed självreglerar.

– Det finns andra branscher som hanterat detta. Men gör man inte det kommer regeringen inte att svika svenska konsumenter, då har vi en skyldighet gentemot våra konsumenter.

– Den situation vi har, vad gäller spelreklam i dag, är inte acceptabel. Den är inte hållbar, säger ministern.

Om spelbolagen inte tillsammans lyckas enas om mindre påträngande reklam så hotar Shekarabi alltså med lagstiftning. 

Spelbranschens företrädare är positiva till en dialog om frågan men är ändå tveksamma till om bolagen kan prata ihop sig om att minska mängden reklam.

Det finns i dag 70 licensierade spelbolag och flera av dem är inte med i två branschorganisationerna.

Det har redan under två år funnits regler om måttfullhet vad gäller innehållet i spelreklam. Branschföreträdarna är kritiska till att myndigheterna med ansvar för spelbranschen under den tiden inte drivit fall där de anser att reklamen inte varit måttfull. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista