Allt fler slänger dyra elprodukter med bara små fel

2:58 min

Det blir allt svårare att få tag på reservdelar. Det kan vara orsaken till att ganska nya saker som till exempel en tvättmaskin hamnar på soptippen. Alf Jagnell arbetar på Återvinningscentralen i Bromma i Stockholm och han ser ofta hur dyra saker med endast små fel slängs i containrarna.


– Vi får in platt-tv, säger Alf Jagnell.

Redan?

– Oh ja, men mest är det tjock-tv men vi får in väldigt mycket platt-tv också. Då är frågan vad det är för fel på dem, säger Alf Jagnell.

Är det något fel på dem då?

– Jag tror inte att det är fel på dem, många gånger går det att reparera, säger Alf Jagnell.

Här på Återvinningscentralen i Bromma passerar sådär 27 000 fordon under en månad. Det mesta är skräp och allmän bråte, men många saker är det inga större fel på, säger Alf Jagnell där vi står vid en container.

– Om vi tittar ner här så har vi mikrovågsugnar som säkert fungerar fortfarande, badrumsvågar, dammsugare, espressobryggare, säger Alf Jagnell.

Är det här grejer som skulle kunna funka?

– Absolut, mycket funkar antagligen. Vi har två kategorier, de ena ställer ner det väldigt försiktigt och skäms för att de slänger fungerande saker. Sedan har vi de här som inte tycker att någon annan ska få det som har varit deras. De slänger ner med full kraft så att det ska gå sönder, säger Alf Jagnell.

Frågan är också om detaljhandeln dragit ned på sina reservdelslager och helt inriktat sig på slit och släng. Själv har jag ett inte alltför gammalt träningsredskap som inte fungerar bara för att en liten detalj är utsliten - ett så kallat motståndsband. Men ett nytt band kan leverantören inte få fram.

– Modellen har utgått, det bästa jag kan komma på om du vill ha tag i ett motståndsband är att höra sig för ute på nätet om det är någon som kan tänka sig att sälja ett till dig.

Andreas Appelqvist, vd på organisationen Elektronikbranschen, håller med om att reservdelarna blir allt ovanligare, men det handlar mycket om kundernas inställning. Suget efter att köpa nytt och billigt är stort, säger han.

När reklamationsfristen gått ut efter tre år har det hunnit komma nyare produkter där det inte är lönt att leta reservdelar.

– Det som har hänt är att produkter generellt sätt har blivit billigare. Vi konsumenter kräver att de ska vara billigare samtidigt som att kostnaden för att reparera har gått upp i takt med serviceteknikerns löneutveckling, säger Andreas Appelqvist.

Så reservdelarna är på väg att försvinna?

– Det är på väg att försvinna på billigare varor. Under 1 500 kronor är det inte värt att reparera, säger Andreas Appelqvist.

Men ute på återvinningscentralen går Alf Jagnell och tänker på hur det kunde vara.

– Min dröm är att utveckla det här stället så att man får möjlighet att plocka reservdelar men det är kommunal verksamhet och skulle privata sektorn få reda på det, där finns också en konflikt, säger Alf Jagnell.

Fråga

Sören Granath

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista