Modeller visar kläder på catwalken under en tidigare modevecka i Stockholm. Foto: Foto: Anders Wiklund/TT.
Efterfrågan på hållbara kläder ökar och det ställer nya krav på branschen. Foto: Anders Wiklund/TT.

Modebransch i medvind utmanas av nya krav

"Vill se till att man kan lämna in för återanvändning"
2:22 min

Modehandeln står inför stora utmaningar när alltfler konsumenter efterfrågar hållbar utveckling. Konsumtionsmönstret håller på att förändras, enligt Swedish Fashion Council.

Stockholm Fashion Week pågår just nu i huvudstaden med hundratals företag i modebranschen som pumpar ut senaste design till beskådan.

Branschen går bra där ständigt skiftande mode pressar upp försäljningen.

Men konsumtionsmönstret håller på att förändras säger Elin Frendberg som är vd för Swedish Fashion Council, tidigare Moderådet.  

Det händer ju så otroligt mycket nu. Det är ett paradigmskifte som sker kring konsumtion och kring modekonsumtion så vi måste verkligen hänga med i digitaliseringsutvecklingen och i hållbarhetsfrågan, säger Elin Frendberg 

Alltmer efterfrågas det hållbara - i vid bemärkelse: hur textilierna är producerade, om de är återvunna, om designen är tidlös.

I en färsk undersökning av Novus med drygt 1 000 tillfrågade uppgav var tredje att de handlar mer hållbart i dag än för tre år sedan.

Sen ser vi också hur vi kan bidra till att våra konsumenter använder och hanterar sina plagg så att de håller länge, och när man använt klart sitt plagg, då vill vi också se till så man kan lämna in det till återanvändning. Det handlar ju om ett cirkulärt system från hur man tillverkar produkten till när den är färdig och kan samlas in igen, säger Fredrik Henriksson som är hållbarhetsansvarig på företaget Indiska som beställt undersökningen.

Modebranschen går alltså bra men, för att klara vad Elin Frendberg kallar paradigmskiftet, efterlyser hon mer utbildning, forskning och utveckling, så modeföretagen i likhet med allt fler områden inom moderna ekonomin mer än bara produkter i slit och släng anda, också kan erbjuda tjänster som exempelvis insamling för återanvändning, och att design och affärsmodeller anpassas efter det.

Tittar man i dag på de största bolagen i världen: de största transport- och taxiföretaget, Uber, har inte ens några egna bilar, den största retailern, Alibaba , har inte några egna butiker, största musikföretaget har inga skivor, säger Elin Frendberg.

– Den nya typen av produkt är inte en produkt utan kanske en tjänst eller någonting annat. Och det är ju något som även kommer förändra modebranschen. Och då måste man verkligen satsa på innovation och forskning kring vad vi måste göra inom det här området, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".